Sejmowa komisja za stworzeniem Funduszu Promocji Roślin Oleistych
Stworzenie Funduszu Promocji Roślin Oleistych, a przez to wsparcie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących np. rzepaku, soi czy lnu - zakłada poselski projekt ustawy, który we wtorek poparła sejmowa komisja rolnictwa.
Projekt zakłada stworzenie nowego Funduszu Promocji Roślin Oleistych, którego celem ma być wsparcie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących z przetworzenia rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi. Nowy Fundusz miałby także wspierać promocję, spożycie produktów pszczelarskich.
Zbiorą mniej zbóż i oleistych, ale eksport ma... wzrosnąć
Według branży to 3 zł od tony, a średnie roczne wpływy na fundusz wyniosą blisko 8 mln zł.
Projekt stanowi ponadto, że środki z Funduszu będą mogły być też przeznaczane na sfinansowanie tzw. "wkładu własnego" organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.
Nowe przepisy stanowią, że pieniędzmi z Funduszu dysponować będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisję. W skład komisji wchodzić będzie: czterech przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, jeden przedstawiciel producentów produktów pszczelich, trzech przedstawicieli przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.
Zbiory oleistych mają być wyższe. Są najnowsze prognozy
Projekt stanowi ponadto, że wysokość wsparcia finansowego na niektóre działania promocyjne w przypadku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych oraz pasz pochodzących z przetworzenia takich roślin nie będzie mogła przekroczyć 85 proc. środków przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu. W przypadku produktów pszczelich to maksymalnie 15 proc.
Posłowie zdecydowali wydłużyć vacatio legis nowych przepisów. Mają one wejść w życie od 1 sierpnia br.
Do tej pory, na podstawie przepisów o funduszach promocji stworzono dziewięć funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego i ryb.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś