Promocja polskiej żywności będzie jeszcze skuteczniejsza

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
01-12-2016,12:50 Aktualizacja: 01-12-2016,13:22
A A A

Fundusze promocji mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność- zakłada znowelizowana ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, którą w czwartek poparł Senat.

Senatorowie wnieśli do dokumentu dwie poprawki doprecyzowujące. Ustawa została poparta jednogłośnie. Głosowało 79 senatorów. Nowelizacja zmieniła przepisy z 2009 r. o funduszach promocji.

sprzedaż żywności przez rolnika, sprzedaż żywności, żywność, senat

Senat też za ustawą ułatwiającą sprzedaż żywności przez rolników

Senat poparł w czwartek ustawę ułatwiającą rolnikom sprzedaż żywności z własnego gospodarstwa. W myśl nowych przepisów rolnik może sprzedawać produkty wytworzone przez siebie. Przychody z tego tytułu do 20 tys. zł będą zwolnione z podatku....

Ma ona w większym stopniu niż dotychczas promować polskie produkty. Chodzi o żywność przetworzoną, do produkcji której użyto nie więcej niż 25 proc. składników pochodzących spoza terytorium Polski.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano ich dziewięć: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. W ubiegłym roku wszystkie fundusze dysponowały ponad 50 mln zł.
żywność, bezpieczna żywność, inspekcja bezpieczeństwa żywności, kontrola żywności

Ministrowie mają różne zdanie na temat kontroli żywności

Projekty ustaw dotyczący połączenia inspekcji nadzorujących bezpieczeństwo i jakość żywności w jedną instytucję trafią pod obrady rządu na przełomie roku - poinformował Krzysztof Jurgiel, minister rolnictwa. Szef resortu zdrowia nadal przeciwny...

Zgodnie z ustawą środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Chodzi o to, aby producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze. Opłaty mają ponosić producenci, którzy jednocześnie prowadzą chów i ubój zwierząt.

Nowe prawo zmieni też proporcje w składach komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów (rolników) ma się zwiększyć do pięciu, a liczba przedstawicieli przetwórców zmniejszy się do trzech. Jedno miejsce będzie zarezerwowane dla izb rolniczych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Teraz wróci ona ponownie do Sejmu, który odniesie się do poprawek Senatu.

Poleć
Udostępnij