Fundusz będzie promował rośliny oleiste i... produkty pszczele
Wsparcie spożycia i promocja roślin oleistych, przetworów pochodzących np. z rzepaku, soi, lnu i produktów pszczelarskich - przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa, która stworzy Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
Nowela ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych zakłada, że wysokość wpłaty na Fundusz będzie wynosiła 0,2 proc. wartości netto od roślin oleistych, będących "przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".
Ustawa tworząca Fundusz Promocji Roślin Oleistych przeszła przez Senat
Według branży to 3 zł od tony, a średnie roczne wpływy na Fundusz wyniosą blisko 8 mln zł.
Ustawa stanowi ponadto, że środki z FPRO będą mogły być też przeznaczane na sfinansowanie tzw. "wkładu własnego" organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.
Pieniędzmi dysponować będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisję.
W skład komisji wchodzić będzie: czterech przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, jeden przedstawiciel producentów produktów pszczelich, trzech przedstawicieli przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.
Nowela wskazuje, że wysokość wsparcia finansowego na niektóre działania promocyjne w przypadku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych oraz pasz pochodzących z przetworzenia takich roślin nie będzie mogła przekroczyć 85 proc. środków przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu. W przypadku produktów pszczelich to maksymalnie 15 proc.
Nowe przepisy wejdą w życie od 1 sierpnia.
Do tej pory, na podstawie przepisów o funduszach promocji stworzono dziewięć (razem z FPRO) funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego i ryb.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś