NIK sprawdzi, jak organy państwa chroniły klientów banków

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
17-03-2017,9:20 Aktualizacja: 17-03-2017,10:01
A A A

NIK sprawdzi, jak działały UOKiK, KNF i NBP w zakresie ochrony klientów banków, którzy zaciągnęli tzw. kredyty frankowe. Kontrola obejmie np. to, jak i czy organy państwa włączały się do postępowań sądowych wytaczanych bankom przez ich klientów.

"Prezes NIK podjął decyzję o przeprowadzeniu w bieżącym roku kontroli działalności organów państwa, m.in. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Narodowego Banku Polskiego w zakresie ochrony klientów banków, którzy zaciągnęli tzw. kredyty frankowe. NIK w szczególności będzie chciała przyjrzeć się skuteczności nadzoru nad bankami oraz skuteczności ochrony konsumentów, sprawowanych przez właściwe organy" - wyjaśniono w komunikacie.

frankowicze, frank szwajcarski, kredyt we frankach, banki, pozwy zbiorowe frankowiczów

Zbliża się przedawnienie roszczeń dużej grupy frankowiczów

Zbliża się przedawnienie roszczeń dużej grupy frankowiczów, znaczna część umów we frankach podpisywana była bowiem w latach 2005–2008. Ostatnie wyroki wskazują, że termin przedawnienia ewentualnych roszczeń kredytobiorców...

W trakcie kontroli Izba badać będzie, jak organy państwowe korzystały z przysługujących im uprawnień procesowych, m.in. polegających na przystępowaniu do postępowań sądowych, wytaczanych bankom przez ich klientów.

NIK ponadto sprawdzi, jak KNF i NBP działały w celu zapewnienia stabilności sektora finansowego i wpływu na ten system kredytów nominowanych w walutach obcych.

"Ponadto zweryfikowania wymaga kompletność i adekwatność przepisów, na podstawie których działają organy nadzorujące sektor finansowy, w szczególności w związku z przedłużającym się procesem systemowego rozwiązania problemu tzw. kredytów frankowych" - dodała izba.

NIK już w 2010 r. wskazała na nieskuteczność nadzoru bankowego wobec wzrostu kredytów w walutach obcych. "W raporcie z 2014 roku NIK wskazywała brak skutecznej ochrony praw klientów podmiotu rynku finansowego z uwagi m.in. na małą skalę kontroli wzorca umów oraz niską skuteczność prewencyjnego oddziaływania, w tym stosowania kar wobec podmiotów naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - zwrócono uwagę.

Poleć
Udostępnij