Winiarze podsumowali rok. Są powody do optymizmu, ale też wyzwania
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa podsumował miniony rok. Co się w branży udało, a co okazało się porażką? Pod jakim kątem był to przełomowy rok?
2017 rok w ZP PRW przyniósł duże zmiany. Prezesem została Magdalena Zielińska, a najważniejszym wydarzeniem było bez wątpienia wstąpienie organizacji do struktur AICV. Dzięki temu związek stał się ważnym partnerem w międzynarodowej dyskusji na rynku cydrów i win owocowych.
Wino bez akcyzy nie dojechało do odbiorcy. KAS przejęła 1,5 tys. litrów
ZP PRW brał także aktywny udział w dyskusji na temat obowiązku banderolowania win. - Zdecydowanie opowiadamy się za jego utrzymaniem. Banderole stanowią ważny element szczelności rynku winiarskiego. Do resortów rolnictwa, rozwoju i finansów złożyliśmy kilka wniosków w istotnych dla nas kwestiach. Mamy informacje, że są analizowane, więc liczymy na ich pozytywne rozpatrzenie - mówi prezes Zielińska.
Po latach spadków stabilizuje się produkcja win owocowych. Dobre wyniki sprzedaży w 2017 roku napawają optymizmem. Wina wysokiej jakości cieszą się bowiem coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów.
Producenci prześcigają się więc w przygotowywaniu oferty złożonej zarówno z wyrobów tradycyjnych, jakimi są wina owocowe jednorodne, jak i innowacyjnych. Nie ma jednak wątpliwości, że ubiegłorocznym hitem było prosecco.
- Mimo wielu zawirowań na rynku surowców, które dotknęły nie tylko branżę alkoholową, miniony rok dostarczył naszej firmie kilku powodów do dumy. Jednym z nich jest sukces sztandarowej marki - Mionetto Prosecco - w kategorii win musujących - mówi Tomasz Leszko, dyrektor ds. marketingu, członek zarządu Henkell&Co. Polska.
Wina z rocznika 2017 jak na lekarstwo. Trunek będzie poszukiwany
- Prosecco wyraźnie wpłynęło na kategorię win musujących, będąc impulsem do jej wzrostu. Wartość rynku zwiększyła się o 15 proc., podczas gdy kategoria win prosecco odnotowała 40 proc. wzrost w ujęciu wartościowym - dodaje.
Powody do satysfakcji ma też firma Jantoń S.A. - Rok 2017 był dla nas przełomowy. Zanotowaliśmy największą sprzedaż uzyskując 11 proc. wzrost. Oprócz świetnych wyników dwa ważne wydarzenia bardzo wpłynęły na rozwój. To zakup marki Grzaniec Galicyjski i zmiany właścicielskie, które dają nam międzynarodową perspektywę - podsumowuje Jakub Nowak, prezes zarządu.
Porażką 2017 roku, ale z drugiej strony wyzwaniem na bieżący jest bez wątpienia sprawa ustanowienia zerowego podatku akcyzowego na cydr. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wierzy, że obietnica premiera Mateusza Morawieckiego zostanie jednak zrealizowana.
- Bez wsparcia resortów nie uda się uruchomić w Polsce kategorii wyrobów, która ze względu na dostępność surowca powinna być naszą narodową domeną. Światowy rynek cydru rośnie jak żaden inny w branży alkoholowej. Dużą szkodą dla polskiej gospodarki jest marnowanie tej szansy - podkreśla na koniec prezes Zielińska.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś