Seniorze, nie daj się oszukać! Po wsiach też krążą naciągacze
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jest jednym z partnerów akcji edukacyjnej dla seniorów. Chodzi o szerzenie wśród nich wiedzy konsumenckiej i ostrzeganie przed nieuczciwymi praktykami niektórych przedsiębiorców i zwykłymi oszustami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że konsumenci w starszym wieku są najczęściej narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt akwizytorów.
Wpadli kolejni internetowi oszuści. Naciągali na rolnicze maszyny
Często zapraszani są na rzekomo bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń kuchennych, pościeli czy pakietów medycznych.
"Kolejnym działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii. Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy" - wskazuje UOKIK.
Dlatego ruszyła wspólna akcja urzędu oraz Komendy Głównej Policji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Jej celem jest ostrzeganie seniorów przed wspomnianymi zagrożeniami, a także przypominanie o przysługujących prawach, w tym możliwości rezygnacji - w ciągu 14 dni - z umowy podpisanej w domu lub na pokazie. Porozumienie w sprawie wspólnych działań podpisali szefowie czterech wymienionych instytucji.
Oszukiwał rolników na skupie zboża. Stracili kilkaset tysięcy
- Ochrona starszych konsumentów to jeden z naszych priorytetów. Urząd prowadzi wiele postępowań i wydaje decyzje dotyczące sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów. Zaproponowaliśmy zmiany prawne, które mają ograniczyć nieuczciwe działania. Edukujemy również konsumentów w zakresie ich praw oraz przestrzegamy przed nieuczciwymi praktykami - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
W ramach akcji do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez policję, ZUS i KRUS. Dodatkowo w siedzibach tych ubezpieczycieli społecznych, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów, zawiśnie ponad 3 tysiące plakatów tematycznych.
- Kampania "Seniorze, nie daj się oszukać!" to ważna inicjatywa, która ma szczególne znaczenie w okresie przedświątecznym, czyli wtedy, gdy możemy spodziewać się nasilenia nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumentów. Mam nadzieję, że włączenie się do niej KRUS przyczyni się do ograniczenia tych niepożądanych zdarzeń, na które narażeni są również rolnicy. Poprzez sieć oddziałów i placówek terenowych KRUS będziemy docierać z przesłaniem kampanii do naszych ubezpieczonych i świadczeniobiorców, w tym również do seniorów -stwierdziła Aleksandra Hadzik, prezes KRUS.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś