Port zbożowy w ramach KPO? Jest apel do prezydenta
O wybudowanie i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego w kontekście konsultowanego aktualnie Krajowego Planu Odbudowy wystąpił do prezydenta Andrzeja Dudy Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.
Związek zwraca uwagę, że KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności.
Nie ma chętnych na sprzedaż ziarna
Środki według założeń zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną kraju oraz poprawę jakości życia Polaków i konkurencyjności gospodarki. Przekazanie pieniędzy z tej puli na budowę portu zbożowego zdaniem PZPRZ spełnia to założenie.
"Panie Prezydencie, Polska rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton i co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa czy bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki, istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego" - przekonuje w wystąpieniu Stanisław Kacperczyk, prezes PZPRZ.
Jak dodaje, dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się obietnicami budowy portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni. A ponieważ to kosztowna inwestycja, jej realizacja w ramach unijnego instrumentu odbudowy i zwiększania odporności jest odpowiednim rozwiązaniem.
"Z naszych informacji wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. Oczywiście, taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych. Jednak zdaniem Związku, wymieniony terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża" - pisze dalej Stanisław Kacperczyk.
Prośba do głowy państwa dotyczy podjęcia przezeń działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego nad morzem.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś