Na święta wielkanocne wydamy tyle samo, co przed rokiem
Przeciętna polska rodzina na zorganizowanie tegorocznych świąt wielkanocnych zamierza wydać 400 zł. To dokładnie tyle samo, ile rok temu. O 100 zł więcej na ten cel planują przeznaczyć rodziny wielodzietne, w których poprawiła się sytuacja materialna.
- Najwięcej na święta wielkanocne w tym roku wydadzą rodziny czteroosobowe, które deklarują kwotę 511 zł. Przeciętni ankietowani zadeklarowali 400 zł, czyli dokładnie tyle samo, ile w ubiegłym roku - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Tuczniki przed świętami są nieco tańsze
Jak wynika z prowadzonego cyklicznie badania Barometr Providenta, w 2016 roku wysokość wydatków związanych ze świętem Wielkanocy była wyższa o 10 proc. niż 12 miesięcy wcześniej. W tym roku 59 proc. respondentów deklaruje utrzymanie wydatków na ubiegłorocznym poziomie, 16 proc. spodziewa się wyższych, a 10 proc. chce wydać mniej.
Wysokość świątecznego budżetu determinują dwa czynniki. To przede wszystkim wysokość dochodów gospodarstwa domowego. W przypadku rodzin zarabiających około 2 tys. zł wydatki wyniosą około 300 zł, zaś gospodarstw domowych z dochodami 5 tys. zł około 500 zł.
Drugim czynnikiem jest wielkość rodziny. Najmniejsza, jednoosobowa na organizację świąt chce przeznaczyć około 250 zł. Nakłady czteroosobowych gospodarstw przekroczą natomiast 500 zł.
- Wydatki związane z Wielkanocą są zdecydowanie niższe niż na Boże Narodzenie, które trwa zdecydowanie dłużej. W grudniu spora część budżetu przeznaczana jest na kupno prezentów czy finansowanie wyjazdów. W ubiegłym roku organizacja gwiazdki kosztowała polską rodzinę średnio 722 zł - zauważa Łuczak.
[WIDEO] Mówi Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska oraz Mariusz Pawłowski, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska
Większość środków z 500 plus wydano na bieżące potrzeby
- W przypadku Wielkanocy są to głównie koszty związane z organizacją przyjęcia, zakupami, bo zwyczaj dawania prezentów jest zdecydowanie mniej powszechny niż w przypadku Bożego Narodzenia - precyzuje Mariusz Pawłowski, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.
- Kupowanie podarunków deklaruje około 37 proc. badanych. Mamy tutaj dość spore zróżnicowanie między dużymi miastami a wsią. W większych ośrodkach ponad połowa Polaków przygotowuje podarunek, podczas gdy na wsi tylko 26 proc. Na ten cel średnio przeznaczamy 123 zł - dodaje.
Na zwiększenie wysokości wielkanocnego budżetu przez rodziny wielodzietne wpłynęła deklarowana poprawa sytuacji materialnej.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś