Kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie budowany. Uchwała przyjęta
Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską - taki ma być efekt realizacji w latach 2016-2022 programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd podjął uchwałę w sprawie jego ustanowienia, a koszt programu oszacowano na 880 mln zł.
O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być gotowy za 5-6 lat
Pod koniec kwietnia Krzysztof Kozłowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował, że Polska pracuje nad wyjaśnieniami dla KE w sprawie Mierzei Wiślanej.
Podkreślił, że w ciągu dwóch lub trzech miesięcy nasz kraj prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi dotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowisko naturalne i odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianie wymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiego ptactwa.
Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Powstanie śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana.
Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.
Według planów kanał umożliwi wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, czyli zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną
Możliwe są cztery lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.
Budowa kanału zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Według ministerstwa gospodarki morskiej budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.
Jak podano, spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. Przedsięwzięcie uniezależni żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji.