Budżet polskich programów stanowi 10 proc. wszystkich programów promocyjnych zaakceptowanych przez Komisję Europejską.
Komisja Europejska po raz ostatni w ramach obecnego systemu promocji produktów rolno-spożywczych zaakceptowała 33 programy, o łącznym budżecie ponad 107 mln euro, w tym trzy z Polski.
Polskie organizacje branżowe pozyskały ponad 10 mln euro na promocję w Polsce i Niemczech - pomidorów, na Ukrainie i w Chinach - makaronów oraz Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich - mięsa drobiowego wysokiej jakości.
Celem programów pt. "Pomidory dobre z natury", "Makarony Europy", czy "Europejski drób - w jakości siła" jest wzrost świadomości konsumentów, dystrybutorów na temat zalet polskich produktów, a w konsekwencji wzrost ich sprzedaży na rynkach docelowych.
W 2016 r. europejscy producenci skorzystają z programów o wartości 111 milionów euro mających na celu szukanie nowych rynków poza Unią Europejską i promowanie konsumpcji w Unii i poza nią. Promocja stanowi kluczowy element...
W ramach programów zaplanowano wiele działań promocyjnych w mediach, udział w targach, organizację misji gospodarczych, promocję w punktach sprzedaży, a także działania o charakterze public relations.
W 2016 r. nabór programów odbędzie się już w oparciu o nową politykę promocyjną. Nowe przepisy w tym zakresie wchodzą 1 grudnia 2015 r. Programy promocyjne będą finansowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych".
Najważniejsze zmiana - to znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne - pomoc europejska powinna stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r. (w 2016 r. będzie to 111 mln euro).
Według nowych przepisów, UE będzie współfinansowała 70 proc. kosztów programu (obecnie 50 proc.) w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, 85 proc. dla programów kryzysowych, 75-85 proc. dla państw objętych pomocą finansową, tj. Cypru i Grecji).
Lech Wałęsa przez promocję Ursusów w Afryce, chce pomóc polskiemu przemysłowi. - Znam te traktory od lat. Nieźle wyglądają i są po prostu dobre. To sprzęt, który może podbić całą Afrykę - podkreślił były prezydent i lider...
Natomiast nie będzie możliwe współfinansowanie z budżetu krajowego, pozostałe koszty będą musiały sfinansować organizacje branżowe.
Jednym z najbardziej istotnych elementów nowej polityki promocyjnej jest ustanowienie rocznego programu prac, który określi strategiczne priorytety działań promocyjnych pod względem produktów, systemów i rynków, na które działania te mają być ukierunkowane, oraz przydzieli im odpowiednie budżety.
Nowa polityka promocyjna ma pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków międzynarodowych lub umocnieniu na nich swojej pozycji oraz zwiększyć świadomość europejskich konsumentów na temat wysiłków podejmowanych przez europejskich rolników.
Program prac na 2016 r. skierowany jest do wybranych państw trzecich, w których istnieje największy potencjał wzrostu, zwłaszcza w odniesieniu do sektorów o szczególnie trudnej sytuacji na rynku, jak sektor produktów mlecznych i wieprzowiny.
Z kwoty całkowitej (ponad 110 mln euro), 30 mln euro przeznaczono specjalnie na wsparcie działań promocyjnych w tych dwóch sektorach.