Eksport żywności bije kolejny rekord
31,4 mld euro w 2019 roku wart był eksport produktów rolno-spożywczych. To o 5,8 proc. więcej rok do roku. W strukturze wywozu najważniejszą pozycję zajmuje mięso i jego przetwory oraz żywiec.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował, że ub.r. wartość importu wyniosła 21,1 mld euro (+5,2 proc. r/r). W rezultacie saldo wymiany handlowej zwiększyło się o 7,2 proc. do 10,4 mld euro.
AGROunia wzywa policję do Biedronki. Zagraniczna żywność jako polska
W ocenie analityków Ośrodka, pozytywne zmiany restrukturyzacyjne i modernizacyjne, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym po akcesji do UE, a także możliwość swobodnego handlu z państwami członkowskimi, wpłynęły na wzmocnienie pozycji krajowego sektora rolno-spożywczego na arenie międzynarodowej.
- Obecnie sektor rolno-spożywczy jest kluczowym segmentem polskiej gospodarki, generującym znaczące wpływy z eksportu - wskazują.
W strukturze towarowej sprzedaży znaczącą pozycję zajmuje żywiec, mięso i jego przetwory. W 2019 r. wywieziono 1,4 mln ton mięsa czerwonego wraz z przetworami wobec 1,5 mln ton w 2018 r., uzyskując 3,8 mld euro, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Eksport mięsa drobiowego (łącznie z podrobami) wzrósł o 10 proc. do 1,5 mln ton, a jego wartość osiągnęła 2,6 mld euro (+9 proc. r/r).
Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych - o 9 proc., do 3,7 mld euro; przetworów zbożowo-mącznych - o 8 proc. do 2,9 mld euro, produktów mlecznych - o 2 proc. do 2,3 mld euro oraz ryb i przetworów - o 5 proc. do 2,2 mld euro.
Żywność będzie pod jedną kontrolą
Większa była również wartość wywozu wyrobów cukierniczych - o 9 proc., do 2,0 mld euro, warzyw łącznie z przetworami - o 6 proc. do 1,8 mld euro, a także produktów paszowych łącznie z makuchami - o 14 proc. do 1,4 mld euro, owoców łącznie z przetworami o 1 proc. do 1,4 mld euro oraz kawy, herbaty i kakao - o 12 proc. do 0,8 mld euro.
Polska żywność trafia przede wszystkim na rynek unijny. W 2019 r. jej wywóz do krajów UE wygenerował 25,6 mld euro, co stanowiło 81 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych.
Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju wyniósł 7,6 mld euro i był o 5 proc. większy niż w 2018 r. Ważnymi odbiorcami naszych artykułów rolno-spożywczych były także: Wielka Brytania (2,8 mld euro), Niderlandy (2,0 mld euro), Włochy i Francja (po 1,7 mld euro) oraz Czechy (1,5 mld euro).
Do krajów pozaunijnych w ub.r. Polska sprzedała żywność o wartości 5,9 mld euro wobec 5,2 mld euro rok wcześniej. Wysyłki do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtowały się na poziomie 1,6 mld euro (+17 proc.). Na Ukrainę wywieziono produkty o wartości 600 mln euro, do Federacji Rosyjskiej 565 mln euro, a na Białoruś 269 mln euro.
Eksport do pozostałych krajów (spoza UE i WNP) wzrósł o 12 proc. do 4,3 mld euro. Znaczącym odbiorcą spośród tych krajów były Stany Zjednoczone, do których sprzedano towary rolno-spożywcze o wartości 551 mln euro, a także Arabia Saudyjska (302 mln euro), Izrael (245 mln euro) i Chiny (207 mln euro).
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś