O 60 procent zwiększyła się powierzchnia magazynowa Bałtyckiego Terminala Zbożowego Sp. z o.o. w porcie w Gdyni. Do użytku oddano nowy magazyn zbóż oraz pasz i obecne zdolności składowe terminala wynoszą 72 tys. ton zboża.
O 60 procent zwiększyła się powierzchnia magazynowa Bałtyckiego Terminala Zbożowego Sp. z o.o. w porcie w Gdyni. Do użytku oddano nowy magazyn zbóż oraz pasz i obecne zdolności składowe terminala wynoszą 72 tys. ton zboża.
Nowy magazyn zbóż i pasz będzie wykorzystywany w działalności przeładunkowej Bałtyckiego Terminala Zbożowego Sp. z o.o. (BTZ). W budynku przy ulicy Indyjskiej o powierzchni użytkowej 7,4 tys. metrów kw. możliwe jest składowane 28 tys. ton zboża lub - nieco mniej - śruty sojowej.
Prezes BTZ w Gdyni Marek Kwiatkowski powiedział PAP, że nowy magazyn to przede wszystkim zwiększenie o 60 proc. dotychczasowej powierzchni magazynowej. - Oznacza to umocnienie terminala na pozycji lidera w obsłudze eksportu zbóż i rzepaku - dodał.
Poinformował, że terminal ma 35 proc. udział w rynku krajowym pod względem obsługi eksportu zbóż i rzepaku. Zwiększenie powierzchni składowej oznacza też "przywrócenie konkurencyjności w zakresie obsługi ładunków z importu, głównie surowców paszowych z Ameryk Północnej i Południowej".
- Brak tej powierzchni limitował konkurencyjność terminala - dodał.
Magazyn połączony jest z elewatorem znajdującym się przy nabrzeżu estakadą o długości 100 metrów. Przenośnik taśmowy napełniający cztery komory składowe magazynu wyposażony jest w rękawy załadowcze, zapewniające bezpyłowy załadunek.
W ciągu godziny do magazynu może być załadowanych 400 ton. Tyle samo można załadować w ciągu godziny z magazynu na samochody. Odbywa się to przy wykorzystaniu trzech niezależnych punktów załadowczych obsługiwanych z kabin operatorskich.
Kwiatkowski podał, że port w Gdyni jest liderem w zakresie obsługi polskiego eksportu zbóż i rzepaku. Zakłada on, że w tym roku w terminalu przeładowanych zostanie ok. 900 tys. ton zbóż i rzepaku na eksport.
Z gdyńskiego terminala zboże jest eksportowane głównie do Maroka, Algierii, Mauretanii, Arabii Saudyjskiej, Jordanii i Egiptu. Importowana jest natomiast śruta sojowa, głównie z Argentyny, USA, Brazylii.
Prezes BTZ powiedział, że rozważana jest realizacja kolejnych inwestycji, które mogłyby poprawić efektywność i konkurencyjność terminala.
Koszty realizacji inwestycji poniosły: Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA (19,5 mln zł za prace budowlane) oraz BTZ (koszty urządzeń i technologii).
Bałtycki Terminal Zbożowy jest nowoczesnym terminalem portowym obsługującym wszelkiego rodzaju ładunki zbożowe (pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku) oraz surowce paszowe i śrutę (sojową, rzepakową). Usytuowany jest przy nabrzeżach: Indyjskim i Norweskim w Porcie Gdynia.