Widok bruzdy wyglądającej, jakby jej brzeg wyznaczyła trajektoria pocisku, to od lat wyznacznik wysokich umiejętności osoby wykonującej orkę. Dzisiaj taki efekt można osiągnąć dzięki elektronice i nawigacji satelitarnej, nawet na ciężkich wilgotnych glebach w terenie pagórkowatym.
Pomysł na perfekcyjną orkę narodził się w Holandii, gdzie do tego zabiegu uprawowego przykłada się dużą wagę. Jego realizacji podjęła się firma AgroMethius – diler koncernu Trimble Agriculture oferującego technologie wykorzystywane w ramach szeroko rozumianego rolnictwa precyzyjnego. Opracowane w Holandii rozwiązanie oparte jest więc na technologii Trimble, a otrzymało nazwę GeoPloughX.
Mirco Vario to nowy pług Maschio Gaspardo. Tym razem jest to narzędzie półzawieszane i sterowane hydraulicznie. Nowa seria jest dostępna w różnych konfiguracjach, aż do 9 korpusów i może pracować zarówno w bruździe jak i...
Tylko na pługach Vario
System GeoPloughX przeznaczony jest do montażu na pługach posiadających możliwość zmiany szerokości orki w czasie jazdy w sposób bezstopniowy, czyli narzędziach określanych popularnie jako Vario. Taką wygodną regulację umożliwiają siłowniki hydrauliczne dwustronnego działania. To właśnie przejęcie przez system GeoPloughX pełnej kontroli nad ich pracą pozwala na ciągłe automatyczne sterowanie szerokością orki.
W praktyce do siłownika odpowiadającego za zmianę szerokości pracy pługa trafia olej dozowany przez elektrozawór hydrauliczny, który oczywiście sterowany jest przez elektronikę systemu GeoPloughX. W uproszczeniu – składa się ona z dwóch urządzeń, okablowania i anteny DGPS, którą należy zamontować na dachu ciągnika. Wymagana dokładność pracy nawigacji satelitarnej wynosi przynajmniej 5-8 cm, ale najlepsza to 1-2 cm. Nie wystarczy więc bezpłatny sygnał GPS i trzeba posiadać abonament na sygnał OmniSTAR, Trimble Centerpoint RTX o dokładności 4 cm lub stację referencyjną RTK.
W kabinie ciągnika musimy znaleźć miejsce na montaż panelu nawigacyjnego Trimble FmX lub CFX (dla Autopilota) oraz sterownika GeoPloughX. Pierwsze urządzenie pozwala wyznaczyć idealną linię bazową pracy oraz odpowiada za odczytywanie położenia zestawu ciągnik-pług na polu, oczywiście dzięki nawigacji satelitarnej. Natomiast drugie bezpośrednio nadzoruje pracę pługa, automatycznie korygując szerokość orki w taki sposób, aby uzyskać m.in. zawsze prostą bruzdę. W skład systemu wchodzi jeszcze potencjometryczny czujnik kąta, który zamontowany jest na pługu. Informuje on sterownik GeoPloughX o aktualnej szerokości orki, co oczywiście jest jedną z kluczowych informacji pozwalających na bieżąco aktualizować pracę tego w pełni automatycznego systemu.