Jak ustawisz tak uprawisz - ta powszechna prawda często jest lekceważona, zwłaszcza podczas przygotowywania do pracy prostych narzędzi uprawowych. Przekłada się to m.in. na wyższe zużycie paliwa w czasie pracy. Na przykładzie uniwersalnego agregatu naszego rodzimego producenta podpowiadamy więc, na co zwracać uwagę podczas jego ustawiania.
Unia Group wprowadza do produkcji nową wersję znanego na rynku agregat Cross. Zastosowano w niej zabezpieczenie zębów poprzez śrubę ścinaną. Dzięki temu agregat jest lżejszy i tańszy. Znane do tej pory Crossy mają sprężyny pozwalające...
Wybraliśmy półzawieszanego Crossa L drive. Ma on trzy rzędy ciężkich zębów, z których każdy posiada solidne zabezpieczenie sprężynowe. W sumie wersja trzymetrowa ma 12 zębów. Ich standardowa wersja ma oznaczenie CX i może pracować na głębokości nawet 30 cm. Jeżeli do zęba CX dokręcimy boczne skrzydełka, to uzyskamy efekt pełnego podcięcia gleby na szerokość roboczą narzędzia. Wtedy agregat możemy użyć do zrywania ścierniska na głębokość 8-10 cm. Przy tej uprawie przykręca się jeszcze na dwie grządziele skrajnych zębów boczne nakładki, których zadaniem jest kierowanie strumienia gleby do środka agregatu. Opcjonalnie dostępne są jeszcze zęby typu CY służące do niszczenia podeszwy płużnej.
Za sekcją zębów znajdują się dwa rzędy talerzy uzębionych, agresywnie mieszających resztki pożniwne z glebą. Ostatnim elementem agregatu jest wał oponowy o średnicy 70 cm ze zgrzebłem sprężystym.
Pierwsze zęby
Półzawieszany Cross L drive w pozycji transportowej opiera się na oponowym wale tylnym oraz ramionach TUZ-u ciągnika. Budowa ta powoduje, że głębokość pracy zębów ustawiamy, zmieniając przekładki na siłowniku, który służy do podnoszenia i opuszczania tyłu urządzenia. Właśnie od tej czynności rozpoczynamy przygotowanie Crossa do pracy.
Kolejny krok to wypoziomowanie ramy. W tym celu należy tak ustawić wysokość ramion TUZ-u ciągnika, aby po ich opuszczeniu przód ramy zrównał się z tyłem. Oczywiście zależnie od wyposażenia ciągnika ustawienia tylnego TUZ-u odbywają się w różny sposób. W trakcie poziomowania ramy Crossa wykonujemy robocze przejazdy próbne. Zapewne robiąc to po raz pierwszy, wykonamy ich kilka. Później może wystarczy jeden. – W czasie pracy z Crossem powinniśmy ustawić EHR ciągnika w pozycji pływającej z czułością ok. 60%. Natomiast ruch boczny ramion TUZ-u traktora powinien być wyeliminowany całkowicie, najlepiej zablokować je na sztywno – wyjaśnia Grzegorz Wołodźko, specjalista maszyn uprawowych Unii Group.