Steyr serii Profi - złoto i srebro na polu
Dwaj rolnicy z Lubiechowej koło Jeleniej Góry w województwie dolnośląskim zdecydowali się zakupić ekskluzywne allroundery austriackiej marki Steyr. Ciągniki te wyróżniają się niecodzienną fabryczną kolorystyką.
Andrzej Piszczór w listopadzie 2012 r. zakupił u jednego z dilerów marki Steyr na polskim rynku – w firmie Osadkowski-Cebulski z Legnicy – za około 260 tys. zł netto traktor z oznaczeniem 6125 Profi. Wyróżniają go niestandardowe barwy maski, dachu kabiny, błotników oraz felg kół. Każda z tych części może być pomalowana na specjalne życzenie na dowolny kolor z palety RAL. Takie doposażenie podnosi koszt maszyny o 5000 zł netto. Andrzej Piszczór zastosował w swoim ciągniku przednią część maski, dach i felgi w metalicznym kolorze złotym. Elementy te w konwencjonalnym Steyrze są malowane na biało. Z kolei na bocznych fragmentach osłony silnika oraz tylnych błotnikach pojawił się perłowy, wiśniowy lakier w miejscu tradycyjnie występującego tutaj koloru jasnoczerwonego.
Steyr serii Profi z Euro IV
Praktyczny booster
W gospodarstwie w Lubiechowej o łącznej powierzchni 100 ha austriacki ciągnik ze złotymi akcentami współpracuje ze: zmiennokomorową prasą rolującą Krone Vario Pack 1500 przy zbiorze słomy, siana i podwiędniętej zielonki; zawieszanym gruberem Köckerling Trio o szerokości roboczej 3 m, wykorzystywanym również przy głębokiej uprawie podstawowej w systemie bezorkowym; trzymetrowym półzawieszanym zestawem uprawowo-siewnym złożonym z agregatu talerzowego Ares produkcji Unia Group oraz zamontowanego na hydropaku siewnika mechanicznego Kongskilde ProfiLine; a także z przyczepą tandemową Zasław o ładowności 10 t. Największy wycisk „złoty” koń pociągowy dostaje z zamontowanym agregatem ścierniskowym przy uprawie dość zwięzłej miejscami gleby na głębokość niespełna 20 cm. Zużycie paliwa sięga wówczas 17 l/ha. Ciągnik po około półtorarocznym użytkowaniu ma nakręcone 363 mth.
Sercem Steyra 6125 Profi jest rzędowy, sześciocylindrowy doładowany silnik FPT o pojemności 6,7 l. Jego moc znamionowa uzyskiwana przy prędkości wału korbowego 2200 obr./min wynosi 125 KM, zaś maksymalna dostępna 300 obr./min niżej to 137 KM. Ciągnik ten wyposażony jest w tryb pracy silnika power boost o nazwie Power Plus. Po jego automatycznym załączeniu się w ciężkich pracach z wałkiem WOM-u lub w transporcie włoska jednostka generuje nominalnie 151 KM, a moc maksymalna wzrasta o 28 KM. Szczytowy moment obrotowy rozwijany jest przy 1500 obr./min, a jego wartość przy standardowej charakterystyce pracy silnika wynosi 566 Nm, zaś przy aktywnym boosterze 682 Nm. Załączenie się systemu Power Plus sygnalizuje dioda z charakterystycznym symbolem „+ kW” widoczna na wyświetlaczu umieszczonym na przednim prawym słupku kabiny. Mogliśmy ją zaobserwować podczas naszej wizyty u rolnika przy formowaniu zwięzłych bel siana.