Skandynawski traktor BM Volvo 320 Buster (1961-1964 r.)
Ulubieniec Skandynawów
Mimo kilku wad, Buster wyraźnie trafiał w gusta skandynawskich odbiorców. Wprawdzie zapotrzebowanie na ciągnik małej mocy na wielu europejskich rynkach mijało, jednak w krajach skandynawskich wciąż było wysokie. Na tyle duże, że w 1963 r. padł rekord produkcji rocznej - wykonano 5336 traktorów Buster.
Ten ciągnik rozpędza się w 20 sekund do 80 km/h!
Jako alternatywę dla oleju napędowego w 1962 r. rozszerzono ofertę o silnik benzynowy marki Volvo. Model ten o oznaczeniu 320B, nie odniósł jednak sukcesu. Dla szwedzkiego producenta stało się jasne, że era ciągników napędzanych silnikami gaźnikowymi bezpowrotnie minęła. Mimo tego udało się znaleźć nabywców na jeszcze 650 egzemplarzy zasilanych benzyną. Do 1964 r. powstało łącznie 16370 egzemplarzy Bustera. Jego następcą został BM Volvo 400.
Ulepszanie konstrukcji
Chociaż okres produkcji BM Volvo 320 był krótki, to z czasem wprowadzano w nim wiele drobnych usprawnień takich jak poprawa konstrukcji pedałów, zawieszenia fotela kierowcy itd. Najbardziej znaczącą modernizację stanowiło zastosowanie dwuzakresowego wałka odbioru mocy. Dwie prędkości końcówki WOM miały rekompensować użytkownikom braki w przełożeniach skrzyni biegów.
Artykuł ukazał się w RPT 11/2014. ZAPRENUMERUJ