Skandynawski traktor BM Volvo 320 Buster (1961-1964 r.)
W latach 40 XX wieku szwedzki producent ciągników rolniczych Bolinder-Munktell (BM) rozpoczął współpracę z równie dobrze znanym wytwórcą Volvo. Obie firmy dostarczały ciągniki, które za wyjątkiem silników były praktycznie identyczne.
Traktory te pod osobnymi markami sprzedawano w oddzielnych kanałach dystrybucji. Różniły się też tym, że BM lakierowało swoje wyroby na kolor ciemnozielony, zaś Volvo przybrało czerwoną barwę. Miało to sugerować odrębność obu marek. W rzeczywistości klienci wybierali między rodzajem zasilania ciągnika na naftę, benzynę lub parafinę. W 1950 roku nastąpiło połączenie obydwu firm. Od tego momentu przyjęto nazwę BM-Volvo. W tym okresie stało się jasne, że dotychczas dostarczane silniki z zapłonem żarowym odegrały już swoją rolę i odchodzą do lamusa. Dlatego Bolinder-Munktell opracował linię nowoczesnych jednostek Diesla z bezpośrednim wtryskiem. Znalazły one zastosowanie w ciągnikach obu marek. Silniki miały ten sam skok, ale różniły się liczbą cylindrów.
Valtra zaprezentowała nową serię N
Dwa kanały dystrybucji
Pierwszy ciągnik o symbolu BM 35/36 z wysokoprężnym 3-cylindrowym silnikiem, pojawił się w 1952 r. W kolejnych latach wdrożono traktor BM-55 z 4-cylindrową jednostką o mocy 52 KM, oraz popularny BM 230 z 2-cylindrowym motorem o mocy 31 KM. Mimo, że fuzja obu firm trwała już od kilku lat, wciąż kładziono nacisk na osobną sprzedaż obu marek. Bolinder-Muntkell BM 230 sprzedawany był nadal w kolorze ciemnozielonym i pod nazwą 230 Viktor, zaś dla Volvo oferowało ten traktor w barwie czerwonej jako model 230.
Nowoczesny silnik, stara przekładnia
W 1959 r. pojawił się jeden z najsłynniejszych ciągników BM Volvo 350 Boxer, który był wówczas bardzo nowoczesnym ciągnikiem. Dzięki dużej sile uciągu i 10-biegowej przekładni, był również wykorzystywany jako ciągnik leśny i baza do zabudowy sprzętu budowlanego. Pod koniec lat 50 XX wieku nadszedł również czas na modernizację BM 230. Kolejnym etapem rozwoju tego modelu stał się BM-Volvo 320 Buster. Ciągnik ten zawierał w sobie wiele przeciwieństw. Z jednej strony wyposażono go w nowoczesny silnik, z drugiej zaś odziedziczył po poprzedniku przestarzałą przekładnię. W przeciwieństwie do starszych ciągników tej marki, Buster nie był napędzany silnikiem własnej konstrukcji, lecz nowoczesnym i oszczędnym 3-cylindrowym Perkinsem, szeroko wówczas stosowanym w ciągnikach wielu innych producentów. Szwedzki ciągnik otrzymał system hydrauliczny Terra-Trol. Oprócz niewystarczającej 5-biegowej przekładni, nabywca musiał radzić sobie z jednostopniowym sprzęgłem. Jego dwustopniowa opcja była dostępna tylko za dopłatą.