New Holland serii T5 z Euro IV
Norma emisji spalin Euro IV nieuchronnie wkracza już do ciągników o mocy w granicach 100 KM. Dlatego producenci muszą prezentować nowe modele. Przy okazji wprowadzają w nich całkiem duże zmiany lub tylko kosmetyczne poprawki. Przykładem tych pierwszych jest nowa rodzina ciągników New Holland T5. Ich prezentacja dla dziennikarzy z UE miała miejsce we Francji w połowie marca 2016 r.
Polska premiera nowych ciągników serii T5 odbędzie się w trzecim kwartale 2016 roku. Do tej pory będą u nas oferowane ciągniki New Holland tych serii, ale starszej generacji z silnikami Euro IIIB.
Z dozą SCR i EGR
W nowych ciągnikach serii T5 zastosowano silnik czterocylindrowy marki FPT Industrial o pojemności 3,4 l. W zależności od modelu rozwija on moc: 99 KM w T5.100, 107 KM w T5.110 i 117 KM w T5.120 (moce nominalne będące jednocześnie maksymalnymi). Natomiast maksymalny moment obrotowy uzyskiwany przy 1500 obr./min wynosi odpowiednio: 430, 468 i 491 Nm. W spełnieniu normy emisji spalin Euro IV pomaga m.in. system ECOBlue Compact HI-eSCR. W tak niewielkim ciągniku jak New Holland serii T5 nie było miejsca na pełnowymiarowy układ wtrysku mocznika do spalin. Dlatego zastosowano mniejszy (Compact). Rozwiązanie to zmusiło producenta silnika do zamontowania układu recyrkulacji spalin Low Rate EGR. Jego działanie nie jest jednak znaczące, bo maksymalny poziom spalin zawracanych do komór spalania wynosi do 20%. W układzie oczyszczania spalin znajduje się jeszcze katalizator utleniający DOC. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 165 l, a AdBlue 12 l. Pobór tego ostatniego w zależności od rodzaju wykonywanej pracy wynosi od 3 do 6% zużycia ON.
Przy okazji spełnienia normy Euro IV w ciągnikach New Holland T5 i T6 w standardzie montowany jest tzw. hamulec górski. Jego działanie polega na dławieniu przepływu spalin, co pomaga hamować ciągnikiem – do tej pory był on dostępny w modelach tej marki o wyższych mocach.
Skrzynia Electro Command 16/16
W starszych ciągnikach serii T5 dostępne są dwie skrzynie biegów – Dual Command i Electro Command. W najnowszych montowana jest już tylko ta ostatnia. Pozwala ona uzyskać 16 przełożeń do przodu i 16 do tyłu. Aby je zmieniać, nie trzeba używać pedału sprzęgła nożnego – wystarczy naciskać przyciski. Wyjątek stanowi przejście z biegu 8 na 9 i odwrotnie. Wtedy po naciśnięciu pedału sprzęgła należy pchnąć całą głownię dźwigni biegów do przodu lub przyciągnąć do tyłu. Przed zmianą biegu można również nacisnąć przycisk uruchamiający elektrohydrauliczne sprzęgło. Znajduje się on z przodu drążka biegów.