Pod koniec sierpnia 2020 r. na słynnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring pojawił się Claas Xerion 5000 Trac VC i stanął na starcie – uwaga – tyłem. Jadąc w ten sposób osiągnął średnią prędkość 47,85 km/h.
Na liczącej 20,8 km trasie nie chodziło rzecz jasna o uzyskanie jak najlepszego czasu. W przypadku wielkiego ciągnika o masie 17 ton wyzwaniem było samo pokonanie 73 zakrętów. Operatorem traktora został Christian Menzel, niemiecki kierowca wyścigowy, który mimo wstępnego instruktażu, próbnych przejazdów i konsultacji, nie mógł przyzwyczaić się do budzącego respekt pojazdu. Jednym z powodów była umieszczona ponad 3 m nad ziemią kabina, co dla kierowcy rajdowego przyzwyczajonego do nisko zawieszonych aut sportowych było raczej wysokością „przelotową...”
Claas poza odnowioną serią ciągników Axion z silnikami Stage V oraz przygotowaniem pod system pompowania kół CTIC, zintegrowany z systemem Cemos, zaproponował na przyszły sezon kilka nowych grup maszyn. Należą do nich ładowarki,...
Claas Xerion 5000 Trac VC uzyskał czas okrążenia: dokładnie 25 minut, 50 sekund i 57 dziesiątych sekundy. Oznacza to średnią prędkość 47,85 km/h, co znacznie przewyższyło oczekiwania redakcji „Auto motor und sport”, która była pomysłodawcą tego przedsięwzięcia. – W samochodzie wyścigowym zdublowałbym ciągnik Xerion przynajmniej trzy razy. Mimo to mam ogromny szacunek dla tego pojazdu. Wiadomo, że jest on przeznaczony do ciągnięcia ciężkich ładunków przy niskich prędkościach. Mając to na uwadze, można jednak powiedzieć, że ciągnik naprawdę dobrze poradził sobie na Nordschleife – stwierdził Christian Menzel po zakończeniu jazdy.
Pierwsze ciągniki równokołowe Claas Xerion pojawiły się w 1997 r. i szybko znalazły grono rolników i przedsiębiorców ronych zainteresoanych takimi pojazdami. Obecnie w ofercie są 3 modele z 6-cylindrowymi silnikami Mercedes-Benz o mocach znamionowych: 458 KM (model 4200) / 480 KM (model 4500) / 509 KM (model 5000). Oprócz wersji kołowych dwa największe modele mogą zostać wyposażone w gąsienice trójkątne, których powierzchnia przylegania jest o 25% większa w porównaniu do odpowiadających im ciągników kołowych. Inną odmianą Xeriona jest Saddle Trac, w którym kabina jest na stałe zamocowana nad osią przednią, co pozwoliło wygospodarować miejsce na nabudowanie różnych osprzętów np. beczki do gnojowicy. Wtedy ciągnik staje się maszyną samojezdną.
Claas podaje, że jego Xerion jest najsilniejszym ciągnikiem rolniczym produkowanym seryjnie w Niemczech. Można go spotkać nie tylko na polach uprawnych całego świata, ale również na dużych budowach i lotniskach, w lasach i na przełęczach wysokogórskich – o torze wyścigowym nie wspominając.