Case IH JX 90 po 15 000 motogodzin
Pod kątem obsługi serwisowej i napraw ten Case IH JX90 jest dla dilera trudnym wyzwaniem. Jeśli w gospodarstwie rolniczym ciągnik tej klasy mocy postoi w oczekiwaniu na przegląd lub naprawę dzień lub dwa, nie wyłączy go to całkowicie z pracy. W przypadku ciągnika przetaczającego kontenery w Beczkopolu nie było mowy, aby był wyłączony z pracy nawet na godzinę. Dlatego serwis firmy Zip-Agro musiał dopasowywać się do rytmu pracy ciągnika i dokonywać przeglądów, gdy miał on postój.
Po bez mała 15 000 mth ciągnik nie miał żadnego remontu silnika ani przekładni. Jedynie zdarzył się wyciek oleju przekładniowego z przestrzeni sprzęgła. Jego wymiana okazała się skuteczną naprawą.
W tym ciągniku najszybciej zużywają się opony. Dlatego pięcioletnia maszyna ma już założony trzeci komplet opon, a przynajmniej dla przedniej osi szykuje się już kolejna wymiana. Takie zużycie świadczy o obciążeniu pracą czerwonego ciągnika w Beczkopolu. Choć Case IH JX 90 ma prędkość maksymalną do 40 km/h, to rzadko z niej korzystają operatorzy tego ciągnika.
Wydawać się może, że ciągnik rolniczy Case IH JX 90 praktycznie nie pracuje w warunkach polowych. Jednak prezes Jan Jagos, jeśli to możliwe, korzysta z niego przy lżejszych pracach w swoim niedużym gospodarstwie rolnym o powierzchni 20 ha.
Dzisiaj już Farmall
Od roku 2012 serię ciągników rolniczych Case IH JX zastąpiła seria Farmall A, C oraz U. Liczba modeli znacznie wzrosła, jak też zakres wyposażenia tych ciągników. Tylko w serii Farmall A dostępnych jest pięć modeli o mocy od 55 do 114 KM, a w serii Farmall C osiem modeli o mocy od 58 do 114 KM. Obecnie odpowiednikiem Case JX 90 może być z powodzeniem Farmall A 85 lub 95. Ten pierwszy, z czterocylindrową jednostką o pojemności 3,2 l, uzyskuje maksymalnie 82 KM, a Case IH Farmall 95A dysponuje mocą maksymalną 95 KM generowaną przez silnik o pojemności 4,5 l. Farmalle mają taką samą przekładnię o 12 biegach do przodu i do tyłu jak poprzednicy. Podobny jest także rozmiar ogumienia oferowany standardowo, czyli 13.6 R24 z przodu i 18.4 R34 z tyłu, z tym że JX 90 był oferowany na nieco węższych oponach 1.6 R34 na tylnej osi.
Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2015 miesięcznika RPT