Claas zaprezentował nowości na najbliższy sezon
Claas wprowadza kilka nowości w swoich maszynach. Producent z Harsewinkel uzupełnił gamę ładowarek Torion, wprowadził nowe funkcje w przyczepach samozbierających Cargos i zaproponował nową przystawkę do zbioru kukurydzy – Orbis 900. Najważniejszą jednak spośród nowości tej marki jest z pewnością ciągnik Axion 900 z silnikiem z normą czystości spalin Stage V i systemem zarządzania CEMOS oraz układem szybkiej regulacji ciśnienia w oponach – CTIC.
Oferta ładowarek Torion z obecnych (10 modeli) jesienią 2020 r. zostanie uzupełniona o nową serię. Będzie to pierwsza stworzona przez Claas ładowarka teleskopowa – Torion 738 T Sinus. Ładowarka ma centralnie umocowane ramię teleskopowe z osią obrotu łyżki na wysokości 4,96 m. Maksymalne obciążenie maszyny wynosi 2800 kG, a masa destabilizująca to 3800 kG. Maksymalny zasięg wideł zamontowanych na ramieniu Toriona wynosi 2,69 m. Maszyna jest napędzana czterocylindrowym silnikiem Yanmar o mocy 73 KM. Układ hydrauliki roboczej ma wydatek 93 l/min., a najwyższe ciśnienie robocze to 230 barów. Maszyna jest bardzo zwrotna, promień skrętu mierzony od krawędzi łyżki wynosi tylko 4,22 m, a wewnętrzny promień mierzy zaledwie 1,49 m. Maszyny mogą być wyposażone w opcjonalny system Smart Loading, który pozwala pracować komfortowo i wyraźnie odciąża operatora. Funkcje systemu obejmują programowanie wysokości podnoszenia i opuszczania, automatyczny powrót łyżki, dynamiczne ograniczanie obciążenia oraz wyświetlanie ramienia podnośnika na 9-calowym terminalu dotykowym, zamontowanym w prawym słupku. Maszyna posiada także systemy bezpieczeństwa. Jednym z nich jest wspominany układ dynamicznego ograniczania obciążenia. W współpracuje on z czujnikami ciśnienia i kąta wychylenia ramienia roboczego. Na podstawie dokładnego i bardzo często wykonywanego pomiaru - co kilka milisekund - operator jest stale informowany o aktualnym stanie obciążenia za pomocą kolorowego wskaźnika na terminalu obsługowym. Po osiągnięciu zakresów obciążenia granicznego układ ograniczania obciążenia w sposób dynamiczny limituje wysuwanie i wsuwanie ramienia aż do jego zablokowania.
Sześć kombajnów Claas Lexion 750 do jednego gospodarstwa
Napęd stanowi układ hydrostatyczny wraz z automatyczną przekładnią dwustopniową o nazwie Smart Shifting. Za pomocą dźwigni przełączającej możliwe jest wstępne wybranie dwóch zakresów jazdy: stopień 1 - obiera prędkości do 20 km/h, a stopień 2 – do 40 km/h. Dzięki systemowi Smart Shifting automatyczna zmiana biegów połączona jest z synchronizacją przekładni i hydrostatu – oznacza to dokładność i płynność zmiany biegów oraz komfort jazdy. Dostępne w standardzie samoczynne blokady mechanizmów różnicowych o ograniczonym stopniu poślizgu zwiększają przyczepność, co jest odczuwalne w szczególności na śliskich podłożach.
Cemis w Cargosach
Przyczepy wielozadaniowe Cargos otrzymały sterowanie w postaci nowego terminalu. Do wszystkich nowych modeli przyczep samozbierających Cargos oraz przyczep do transportu sieczki z wyposażeniem Business dostępny jest nowy uniwersalny terminal sterujący Cemis 700, kompatybilny z systemem ISOBUS. W roli terminalu obsługowego Cemis 700 zastępuje terminal Communicator II. Producent także zdecydował o zwiększeniu pojemności skrzyń ładunkowych przyczep Cargos 8400, poprzez nadstawki. Zwiększają one pojemność skrzyni ładunkowej o 2,5 m3 – aż do 38 m3 (wg DIN). Dla przyczep do transportu sieczki serii CARGOS 700 firma CLAAS oprócz sterowania nadążnego i elektro-hydraulicznego sterowania wymuszonego oferuje teraz również mechaniczno-hydrauliczne sterowanie wymuszone.
Orbis – nowy system składania
Przystawka Orbis900 ma konstrukcję pięcioczęściową. Claas wprowadził do przystawek Robis 900 system szybkiego składania. Obecnie po złożeniu przystawki te mają bardzo kompaktowe rozmiary, bez znaczącego dla operatora ograniczania widoczności podczas jazdy, zarówno do przodu i na boki. Obecnie nowy Orbis ma szerokość transportową wynoszącą 3 m, która pozwala na jazdę po drogach bez specjalnego zezwolenia. Uzyskana dzięki składaniu widoczność umożliwia bezpieczne poruszanie się z prędkością transportową do 40 km/h. Podczas składania zintegrowane zabezpieczenie transportowe z naklejkami ostrzegawczymi i oświetleniem automatycznie odchyla się do położenia roboczego, Proces składania trwa zaledwie 30 sekund i nie wymaga wysiadania operatora z kabiny. Aby obciążenie osi napędowej nie przekraczało 11,5 t, dostępny jest zintegrowany system transportowy. Wysuwa się on samoczynnie po aktywacji trybu drogowego lub systemu amortyzacji wstrząsów.
Axion z systemem CTIC
Claas wprowadza ciągniki z systemem wspierania operatora – Cemos i w wyposażeniu w fabryczny system regulacji ciśnienia w oponach – CTIC. Nowe Axiony 900 mają znane już silniki FPT Cursor 9, o pojemności 8,7 l. Maksymalna moc w zależności od modelu ciągnika wynosi od 325 KM do 445 KM i jest osiągana przy 1800 obr./min. Z kolei najwyższy moment obrotowy silniki osiągają w zakresie od 1600 Nm do 1860 Nm już przy 1400 obr./min.
Bardzo istotną i dotąd nie spotykaną nowością jest fabryczne przygotowanie układu jezdnego w ciągnikach Claas pod układ regulacji ciśnienia w oponach - CTIC. Przy pełnej wersji systemu montowana jest dodatkowa sprężarka o natężeniu przepływu powietrza 2800 l/min. Dzięki niej można szybko dostosować ciśnienie w kołach do wykonywanej pracy bądź obciążenia podczas przejazdów transportowych. Obsługa CTIC jest kompatybilna z ISOBUS i tym samym zintegrowana w terminalu Cebis obecnym w ciągnikach serii Axion 900. Na życzenie istnieje możliwość sterowania narzędzi ISOBUS poprzez terminal S10.