Minister Szyszko szykuje kolejną rewolucję
Będą duże zmiany w administracji związanej z ochroną przyrody. Wraz z początkiem przyszłego roku ma zostać uruchomiona Dyrekcja Ochrony Środowiska, która skonsoliduje 17 obecnych państwowych jednostek budżetowych.
Chodzi o Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i 16 regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, stanowiących podstawę systemu ochrony przyrody. Urzędy te zajmują się m.in. oceną oddziaływania inwestycji, w tym tych rolniczych, na środowisko.
Resort środowiska postanowił wprowadzić zmiany w tej administracji. Nie będą one dotyczyć kompetencji, lecz kwestii obsługi poprzez - jak zapewniają twórcy reformy - uproszczenie struktury organizacyjnej.
Polska ewenementem na świecie pod względem stanu przyrody
I tak, powstać ma Dyrekcja Ochrony Środowiska (DOŚ), będąca państwową jednostką budżetową. "Proponuje się, aby w skład DOŚ wchodziła centrala (jako urząd obsługujący GDOŚ) i oddziały regionalne (jako urzędy obsługujące RDOŚ)" - czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy.
Ma się to przyczynić do oszczędności w funkcjonowaniu tych jednostek ze względu na konsolidację na poziomie dyrekcji ochrony środowiska wszystkich procesów pomocniczych - przede wszystkim obsługi finansowej i kadrowej, zarządzania majątkiem, remontów i inwestycji, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu czy spraw z zakresu BHP.
Zmiana klimatu postępuje. Najlepiej wiedzą o tym owady
Istotna zmiana dotyczy także właściwości terytorialnych. Obecnie każdy RDOŚ "zarządza" w jednym województwie. Zdaniem autorów nowej ustawy rozwiązanie takie nie uwzględnia sytuacji, w której obszarowe formy ochrony przyrody (np. rezerwaty przyrody lub obszary Natura 2000) znajdują się na terenie dwóch lub więcej województw.
"Za racjonalne należy uznać rozwiązanie, kiedy jeden RDOŚ odpowiedzialny jest za cały obszar chroniony. Z tego względu projektowana ustawa zakłada odejście od sztywnego podziału właściwości miejscowej RDOŚ związanej z podziałem na województwa na rzecz dostosowania tej właściwości do uwarunkowań przyrodniczych. Proponuje się, aby terytorialny zasięg działania, liczbę oraz siedziby RDOŚ określał w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw środowiska, uwzględniając przy tym potrzebę właściwej organizacji wykonywania zadań" - wskazano w uzasadnieniu.
Góry śmieci w lasach. Polacy nadal bezmyślnie niszczą przyrodę
Do ustawy wprowadzono wymagania dla pracowników DOŚ oraz określono kryteria, jakimi będzie obowiązany kierować się dyrektor generalny DOŚ przy wyborze pracowników. Będą nimi posiadanie wykształcenia i wiedzy niezbędnej dla zapewnienia należytego wykonywania zadań.
Ważna będzie też "ocena dotychczasowego przebiegu pracy, przy której dokonywaniu oceniający będzie brał pod uwagę postawę pracownika, jego zaangażowanie w postępy w pracy oraz terminowe wykonywanie zadań".
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś