Koniec z wprowadzeniem konsumentów w błąd. Szykują nowe przepisy

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
19-10-2018,8:45 Aktualizacja: 19-10-2018,8:48
A A A

Komisja Europejska przygotowała pakiet zmian, które zwiększą ochronę praw konsumentów. Obejmą one m.in. zakupy przez internet, usługi cyfrowe, a także kwestie podwójnych standardów produktów w różnych krajach.

W unijnym, a więc także polskim prawie konsumenckim szykują się wielkie zmiany. Komisja Europejska proponuje "nowy ład dla konsumentów" (new deal for consumers) - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

żywność, podwójne standardy żywności, Wspólne Centrum Badawcze (JRC), zakupy

Koniec z podwójną jakością żywności. Unia wytacza ciężkie działa

Komisja Europejska opublikowała w czwartek nową wspólną metodykę porównywania jakości produktów spożywczych w całej UE. Ma ona pozwolić państwom przeprowadzać badania porównujące skład i właściwości produktów...
- Rynek podlega szybkim zmianom. Nowy ład dla konsumentów to odpowiedź na nowe wyzwania. Gromadzimy dane w chmurze, korzystamy z serwisów społecznościowych, coraz chętniej kupujemy przez internet. Zmiany mają wzmocnić prawa konsumentów i zapewnić im dodatkowe narzędzia przy dochodzeniu roszczeń - podkreśla Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK.

Pierwszy element pakietu "nowy ład dla konsumentów" dotyczy tzw. powództw przedstawicielskich. Ułatwi on konsumentom zbiorowe dochodzenie roszczeń, w tym uzyskanie rekompensat. Obejmie wszystkie ważne branże, m.in. usługi finansowe, transport, energetykę, telekomunikację.

Powództwo przedstawicielskie będą mogły wytoczyć niezależne wykwalifikowane podmioty, np. organizacje konsumenckie. W efekcie sąd lub organ administracji wyda nakaz zaprzestania szkodliwych praktyk i zarządzi rekompensaty dla konsumentów.

Uprawnione podmioty będą mogły też negocjować z firmą porozumienie - zatwierdzi je sąd lub organ administracji. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumentów dotkniętych naruszeniem o ostatecznej decyzji lub zawartej ugodzie oraz o rekompensatach.

krus, płatności internetowe Paybynet, Krajowa Izba Rozliczeniowa, płatnicy krus, E-składka KRUS

Szybkie płatności internetowe dostępne dla płatników KRUS

Rolnicy odprowadzający składki z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego do KRUS, już w najbliższym kwartale będą mogli skorzystać z "e-składki KRUS" - poinformowała w poniedziałek Krajowa Izba Rozliczeniowa. Jest to nowe narzędzie...

Drugim z elementów "nowego ładu dla konsumentów" jest projekt dyrektywy "omnibus". Przewiduje on zmiany w czterech dyrektywach o: nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich, cenach produktów, nieuczciwych praktykach handlowych oraz prawach konsumenta.

Najważniejsze propozycje to:

  • większa przejrzystość zakupów w sieci. Konsument dowie się przed zawarciem umowy na internetowej platformie handlowej, czy kupuje od przedsiębiorcy, czy od osoby prywatnej. W tym drugim przypadku nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów, o czym portal będzie musiał powiadomić. Musi też informować o kryteriach pozycjonowania ofert, np. o tym, że przedsiębiorca zapłacił za lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania,
  • ułatwienia w indywidualnym dochodzeniu roszczeń. Jeśli konsument dozna uszczerbku w wyniku nieuczciwych praktyk handlowych, np. agresywnego marketingu, będzie mógł rozwiązać umowę i domagać się odszkodowania,
  • ochrona przy "bezpłatnych" usługach cyfrowych. Konsumenci w zamian za korzystanie z nich dostarczają swoje dane osobowe. Po zmianach zyskają takie same prawa jak w przypadku płatnych umów zawieranych przez internet, np. będą mogli w ciągu 14 dni odstąpić od umowy,    
  • sprzedaż na pokazach i w domach konsumentów. W wielu państwach, także w Polsce, dochodzi przy tej okazji do stosowania agresywnego marketingu i nieuczciwych praktyk handlowych. Nowe unijne przepisy dadzą władzom krajowym możliwość wprowadzenia ograniczeń. W Polsce trwają już prace nad propozycjami UOKiK,
  • walka z podwójnymi standardami produktów. Wprowadzenie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem, będzie uznawane za wprowadzanie klientów w błąd.   

Obecnie nad oboma projektami trwają równolegle prace w grupach roboczych w Radzie UE oraz w Parlamencie Europejskim. Na tym etapie państwa członkowskie zgłaszają swoje uwagi do propozycji Komisji Europejskiej.

Poleć
Udostępnij