Wyższe sumy gwarancyjne podniosą ceny polis OC? Ekspertka odpowiada
Podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych nie będzie miało wpływu na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych OC - poinformowała PAP ekspertka Polskiej Izby Ubezpieczeń Monika Chłopik. Jak wskazała, suma gwarancyjna nie oznacza realnie wyższych zobowiązań, a więc nie stanowi czynnika cenotwórczego.
Rząd przyjął projekt ustawy, której celem jest podwyższenie sum gwarancyjnych w ubezpieczeniach - poinformowała we wtorek Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Jak wskazano w komunikacie, projektowana ustawa dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.
Podwyżka w sumach OC rolników. Rząd przyjął projekt ustawy
Projekt przewiduje m.in. podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych do 29 876 400 złotych w przypadku szkód na osobie i 6 021 600 złotych w przypadku szkód w mieniu w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych. Wyższe sumy gwarancyjne będą miały zastosowanie nie tylko do umów OC zawartych po wejściu w życie zmian, ale także do umów już obowiązujących.
Według Moniki Chłopik z Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU), podniesienie sum gwarancyjnych nie będzie mieć wpływu na ceny ubezpieczenia komunikacyjnego OC. "Suma gwarancyjna jest jedynie limitem odpowiedzialności ubezpieczyciela. Sama z siebie nie oznacza realnie wyższych zobowiązań, a więc trudno to uznać za jakikolwiek czynnik cenotwórczy" - wskazała. Jak dodała, polityka cenowa jest indywidualną decyzją każdego ubezpieczyciela. "Na ceny OC wpływają m.in. takie czynniki, jak historia szkodowa kierowcy, jego doświadczenie, pojazd i to jak jest użytkowany" - uzupełniła.
W opinii ekspertki ubezpieczyciele są do zmian przewidzianych w projekcie ustawy przygotowani, bo wynikają one z przepisów europejskich i konieczności wdrożenia unijnej dyrektywy komunikacyjnej do polskiego prawa. "Nowe limity minimalnych sum gwarancyjnych są znane zakładom ubezpieczeń już od 2021 r., czyli od daty opublikowania dyrektywy" - zaznaczyła Chłopik.
"GW": Wzrosną kary za brak OC
Jak zauważyła przedstawicielka PIU, projekt zakłada również podwyższenie minimalnej sumy gwarancyjnej w umowach dotyczących ubezpieczeń OC rolników. Ponadto doprecyzowano definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu. "Jest to każde jego użycie zgodnie z funkcją jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu" - poinformowała.
Projekt ustawy wprowadza także przepisy regulujące kwestie dotyczące zapewnienia ochrony poszkodowanym mieszkającym na terytorium Polski w razie niewypłacalności zakładu ubezpieczeń. "Obecnie funkcjonują częściowe regulacje krajowe przyznające kompetencje Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w zakresie upadłości zakładu ubezpieczeń. Projekt przewiduje dostosowanie i zmodyfikowanie tych przepisów do wymagań zawartych w dyrektywie" - wskazała Chłopik.
Jak dodała, w projekcie ustawy uwzględniono wiele rozwiązań, o które wnioskowała Polska Izba Ubezpieczeń.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś