W funduszach promocji są dziesiątki milionów złotych. Na co idą?
Wysokość środków wszystkich funduszy promocji w 2018 roku wyniosła 58,6 mln zł - poinformowało ministerstwo rolnictwa. To odpowiedź na jedno z zapytań poselskich.
Wpłaty na Fundusz Promocji Mleka są dokonywane obecnie przez tzw. pierwsze podmioty skupujące w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez kilograma surowca.
Rozmowy o wieprzowinie i promocja Polski. Minister jedzie na ważne targi
Na pozostałe fundusze promocji wpłaty są naliczane w wysokości 0,1 proc. wartości netto. Trafiają do funduszy promocji: mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, mięsa drobiowego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw oraz ryb.
Właściwie każdy rolnik dokłada się z własnej kieszeni na te fundusze, więc warto podać, ile pieniędzy udaje się tam zgromadzić. W 2018 roku było to w sumie 58,6 mln zł.
A tak wydawano środki:
- Fundusz Promocji Mleka: 7 434 983,84 zł (działania krajowe) i 2 905 470,32 zł (działania zagraniczne)
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego: 7 813 431,90 zł i 2 215 940,99 zł
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego: 4 380 334,45 zł i 1 922 304,07 zł
-
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego: 174 501,37 zł (tylko działania krajowe)
Promowali wieprzowinę i drób. Jak pokonać konkurencję?
Pod hasłem "Mięsne Święta" odbyło się doroczne spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej. Promowano wieprzowinę i drób. - Mięso w naszej historii zawsze było synonimem... - Fundusz Promocji Mięsa Owczego: 22 652,48 zł (tylko działania krajowe)
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych: 2 018 780,05 zł i 72 209,01 zł
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw: 4 919 563,04 zł i 1 714 264,82 zł
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego: 8 005 636,71 zł i 2 505 795,01 zł
- Fundusz Promocji Ryb: 362 667,43 zł i 1 400 zł
Środki zgromadzone w danym funduszu promocji są przeznaczane na przedsięwzięcia wytypowane "na podstawie zasad gospodarowania danym funduszem promocji oraz planu finansowego". Oczywiście dochodzą do tego koszty administracyjne i obsługi funduszy.
Resort rolnictwa podał też listę 10 organizacji, które otrzymały najwięcej środków z funduszy w latach 2016-2018. To:
Nie żałują pieniędzy na promocję jabłek
- Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza - 17 896 215,90 zł
- Polska Izba Mleka - 10 855 746,81 zł
- Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP - 10 332 709,92 zł
- Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego - 8 893 225,93 zł
- Krajowa Rada Izb Rolniczych - 7 710 371,88 zł
- Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka - 7 095 392,74 zł
- Związek Sadowników RP - 6 844 899,01 zł
- Związek "Polskie Mięso" - 6 406 718,22 zł
- Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny - 5 611 682,14 zł
-
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków - 4 730 658,80 zł
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś