Rynek cydru wyhamował. Ale producenci znaleźli na to sposób
W ostatnim roku rynek cydru nieco spowolnił, w dużej mierze przez strategię graczy piwnych. Dlatego producenci tego napoju szukają nowych sposobów, by przyciągnąć konsumentów, którzy zasmakowali w naturalnych, nieprzetworzonych i regionalnych produktach.
- Rynek polskiego cydru, który wystartował 4 lata temu, osiągnął 100 mln zł wartości i ok. 10 mln litrów sprzedaży. Poprzedni rok był nieco trudniejszy - wyhamował wzrost, z jakim mieliśmy do czynienia w 2013 roku. Cydr stanął w cieniu różnorodności piw regionalnych, rzemieślniczych - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Ogór, prezes zarządu spółki AMBRA S.A., producenta Cydru Lubelskiego.
![jabłka, cydr, przetwórnie, picie cydru, produkcja cydru, cydr lubelski](/gfx/agropolska/_thumbs/pl/defaultaktualnosci/65/3048/1/cydr_produkcja.jpg,lIN73mShlVTPprnSWaum.jpg)
Cydr wysokiej klasy musi być zrobiony zgodnie ze sztuką
Do 2016 roku spożycie cydru rosło w tempie dwucyfrowym. Wstępne szacunki mówiły o tym, że w minionym sięgnie 15 mln litrów. Strategia browarów, które postawiły na piwa naturalnie warzone, niepasteryzowane i niefiltrowane, utrudniła dalszy wzrost rynku. W ubiegłym roku Polacy wypili ok. 10 mln litrów tego napoju, co stanowi 0,25 proc. konsumpcji piwa.
- W tym roku spróbujemy dać temu odpór i zaproponować konsumentowi to, czego szuka, czyli naturalności, regionalności, autentyczności. Stąd postawienie na produkt strategiczny, jakim jest Cydr Lubelski Niefiltrowany. Nie oczekujemy może rewolucji na rynku bowiem w porównaniu do światowych gigantów piwnych jesteśmy mikroprzedsiębiorcą, ale dobrze nam w tej roli - zapowiada Ogór.
Cydr Lubelski Niefiltrowany - jak podkreślają przedstawiciele producenta - ma być nowym wzorcem dla całej kategorii i dowodem na to, że strategia pasji i jakości jest źródłem sukcesu.
- Mocno wierzymy, że będzie to impuls dla konsumentów, wśród których dominują młodzi ludzie, interesujący się tym, co dzieje się na świecie, i śledzący trendy. Chcą oni próbować nowych rzeczy, sięgać po nowe alkohole, takie jak cydr. Myślę, że stajemy się pełnoprawną alternatywą dla piwa - podkreśla Agata Domaradzka, dyrektor marketingu w AMBRA S.A.
[WIDEO] Mówią: Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA SA, Artur Dubaj, główny technolog AMBRA oraz Agata Domaradzka, dyrektor marketingu AMBRA
![cydr, alkohol, Cydrownia SA, producent cydru, alkohol](/gfx/agropolska/_thumbs/pl/defaultaktualnosci/6/696/1/cydr_jablka,lIN73mShlVTPprnSWaum.jpg)
Zachęcają do wsparcia produkcji polskiego cydru
Charakterystyczną cechą dotychczas obecnych na rynku cydrów jest filtracja - napoje są przejrzyste, o jasnym kolorze. Nowy cydr, niefiltrowany, będzie nowością. Przez specjalny proces produkcji trafiający do butelek napój jest naturalnie mętny i delikatnie musujący. Jest to krok w stronę jeszcze większej naturalności produktu.
Artur Dubaj, główny technolog w firmie podkreśla, że cydr niefiltrowany ma szersze spektrum smaków, czyli zachowuje więcej charakteru polskich jabłek.
- Badania laboratoryjne składu cydru filtrowanego i niefiltrowanego potwierdziły, że Cydr Lubelski Niefiltrowany jest o 30 proc. bardziej intensywny w smaku i aromatyczny - zapewnia.
Produkcja nowego cydru - zdaniem Ogóra - może sprawić, że napój znów zacznie dynamicznie zyskiwać rzeszę konsumentów i będzie świeżym impulsem dla rynku. Już w pierwszym roku produkcji AMBRA S.A. zakłada sprzedaż miliona butelek.