Od tych prac mężczyźni wolą trzymać się z daleka
Obowiązki domowe to domena kobiet. 90 proc. z nich deklaruje, że to właśnie one wykonują większość prac w gospodarstwie domowym - wynika z badania "Postawy kobiet wobec obowiązków domowych" przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Leifheit.
Mężczyźni pomagają okazjonalnie, najczęściej przy mało wymagających obowiązkach. W dużej mierze wynika to z tradycyjnego modelu rodziny, który dominuje w Polsce. Eksperci przekonują, że konieczna jest zmiana sposobu myślenia i przejście na model partnerski. Mężczyźni będą pomagać, jeśli się im na to pozwoli.
Prawie cztery miliony dzieci otrzymuje świadczenie "500 plus"
Z badania "Postawy kobiet wobec obowiązków domowych" przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Leifheit wynika, że to kobiety wykonują niemal wszystkie obowiązki w domu: odkurzają, piorą, gotują, zmywają naczynia, robią zakupy.
86 proc. Polek przyznaje, że w obowiązki domowe angażują się ich partnerzy, choć najczęściej w roli pomocnika: wynoszą śmieci (65 proc.), odkurzają (38 proc.) i zmywają (25 proc.).
Dzięki programowi 500+ rodziny spłacają długi
W większości krajów europejskich to na barki kobiety spada odpowiedzialność za dom. Ponad połowa (55 proc.) deklaruje, że do wykonywania prac domowych motywuje je przede wszystkim poczucie obowiązku.
- Cały czas funkcjonuje w Polsce archetyp matki Polki, który w połączeniu z tradycją i religią chrześcijańską powoduje, że kobiety są piętnowane i same narzucają sobie model kobiety, która pracuje zawodowo, która po powrocie z pracy jest odpowiedzialna za dom. Nie jest tak, że mężczyźni nie chcą tego robić albo unikają prac, tylko należy zmienić myślenie i światopogląd - przekonuje Adrian Majchrzak, socjolog.
Co czwarta kobieta nie widzi potrzeby bycia odciążaną w wykonywaniu domowych obowiązków. Zdaniem Majchrzaka mężczyźni chcą się włączać w obowiązki domowe, jednak ciągła krytyka i wytykanie niedociągnięć sprawiają, że panowie wycofują się z tej sfery życia. Model partnerski jest jednak możliwy do wypracowania.
[WIDEO] Mówią Dorota Zaborska, Joanna Religa, Adrian Majchrzak oraz Łukasz Mańko
- Jak pokazują badania robione w Polsce i w krajach zachodnich, coraz lepiej wypracowany jest model partnerstwa, w którym wspieramy się, możemy sobie pomagać i wspólnie dbać o dom rodzinny, nie tylko o kwestie zawodowe - mówi Adrian Majchrzak.
Mieszkają w oborze. Przez zapaść na rynku nie mogą skończyć budowy domu
- Można dążyć do kompromisu, ale dla każdego z nas będzie on oznaczał co innego. Dopiero rozmowa pozwala wyklarować nasze indywidualne potrzeby i ustalić granice. Czasami o kompromis najtrudniej jest wtedy, gdy to, czego my chcemy, nie jest do końca tym, czego chce nasz partner, więc rozmawiajmy nie tylko o potrzebach, lecz także o wyznaczaniu własnych granic. Jeżeli po obydwu stronach jest otwartość do tego, żeby dokonywać zmian i wzajemnie wspierać się w spełnianiu oczekiwań, jak najbardziej kompromis jest możliwy - przekonuje Joanna Religa, coach i trenerka motywacji wewnętrznej.
Fakt, że kobiety są zaangażowane w opiekę nad domem, nie oznacza jednak, że lubią wszystkie obowiązki - przyznaje to tylko 18 proc. pań. Do najbardziej lubianych prac należą gotowanie (56 proc.) i robienie prania (42 proc.), a wśród najbardziej nielubianych są te wymagające czasu i siły: prasowanie, mycie okien, podłóg i łazienki.
500 plus ma być włączone do zdolności czynszowej najemców Mieszkania plus
- Decydując się na zbadanie postaw Polek wobec obowiązków domowych, przypuszczaliśmy, że to właśnie one w większości są odpowiedzialne za czystość i porządek w domu. Jednak nie spodziewaliśmy się tak radykalnych wyników. Z badania jednoznacznie wynika, że kobiety w polskich domach pełnią rolę dominująca - podkreśla Łukasz Mańko, dyrektor zarządzający Leifheit Polska.
- Mamy nadzieję, że dzięki wiedzy, jaką dostarczyły nam wyniki badania, uda nam się jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby Polaków. Misją firmy Leifheit jest bowiem dostarczenie rozwiązań, które sprawią, że sprzątanie będzie czynnością przyjemną i zajmującą jak najmniej czasu - dodaje.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś