Poprawa infrastruktury drogowej w lasach jest jednym ze strategicznych zadań stojących przed Lasami Państwowymi. Zyskać na tym mogą również rolnicy.
Poprawa infrastruktury drogowej w lasach jest jednym ze strategicznych zadań stojących przed Lasami Państwowymi. Zyskać na tym mogą również rolnicy.
Leśne trasy zaliczane są do dróg wewnętrznych, czyli wyłączonych z administracji dróg publicznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych). Pojęcie drogi leśnej zostało zdefiniowane w Ustawie o lasach z 1991 r.
"Są to trakty położone w lasach, niebędące drogami publicznymi, ale pełniące według potrzeb gospodarczych funkcję terenów komunikacyjnych. Funkcjonują w powszechnie obowiązujących ewidencjach jako grunt będący lasem oraz w planie urządzenia lasu, jak również w rejestrze gruntów i budynków prowadzonym przez jednostki organizacyjne LP".
Ostatnio leśnym drogom poświęcona była nawet specjalna konferencja w Rydzynie (woj. wielkopolskie). Jak mówił Wiesław Krzewina, zastępca dyrektora generalnego LP ds. strategii, organizacji i rozwoju, poprawa infrastruktury drogowej w lasach jest jednym ze strategicznych zadań firmy.
- Ma to umożliwić między innymi racjonalny rozwój drogowej infrastruktury leśnej, wykorzystywanej w celach gospodarczych oraz umożliwiającej bezpieczne korzystanie z lasów przez społeczeństwo - podkreślał.
Przekonywano także, że odpowiedniej jakości leśne drogi to duże oszczędności. Według wyliczeń Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego przy umiejętnych nakładach na inwestycje w leśnej infrastrukturze drogowej, oszczędności na transporcie drewna mogą przynieść LP 550 mln zł rocznie.
Z modernizacji dróg w i przy lasach mogą skorzystać także rolnicy. Wielu z nich korzysta bowiem z tych traktów, jako dojazdów do pól. I mają do tego prawo, mimo ogólnego zakazu poruszania się pojazdami silnikowymi po lasach.
- Wystarczy po prostu uzgodnić to z miejscowym nadleśniczym. Umożliwia to bowiem art. 29 ust. 3 pkt. 7 ustawy o lasach - wyjaśnił nam Krzysztof Trębski z zespołu ds. mediów LP.