Kiedy beneficjent PROW jest zwolniony z zobowiązań wobec ARiMR?
Czy zachorowanie przez rolnika na COVID-19 lub wystąpienia w gospodarstwie ASF można uznać jako siłę wyższą? Czy zwalnia to beneficjentów PROW z wieloletnich zobowiązań wobec ARiMR?
W odpowiedzi na pismo rolniczego samorządu ministerstwo rolnictwa podkreśla, że w rozporządzeniu unijnym wymienione zostały przypadki, które mogą zostać uznane jako "siła wyższa" i "nadzwyczajne okoliczności". Ich wystąpienie może zwolnić beneficjenta z realizacji zobowiązań wynikających z przyznanej pomocy. Są to:
Rynek wieprzowiny pod ogromną presją Covid-19
- śmierć beneficjenta
- długoterminowa niezdolność beneficjenta do wykonywania zawodu
- poważna klęska żywiołowa powodująca duże szkody w gospodarstwie rolnym
- zniszczenie w wyniku wypadku budynków inwentarskich w gospodarstwie rolnym
- choroba epizootyczna lub choroba roślin dotykająca, odpowiednio, cały inwentarz żywy lub uprawy należące do beneficjenta lub część tego inwentarza lub upraw
- wywłaszczenie całego lub dużej części gospodarstwa rolnego, jeśli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu złożenia wniosku
I przypomina, że przypadki siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności zgłasza się na piśmie właściwemu organowi wraz z odpowiednimi dowodami w ciągu 15 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać tej czynności.
Rynek wieprzowiny pod ogromną presją Covid-19
W odniesieniu np. do "Modernizacji gospodarstw rolnych" PROW 2014-2020 jednym z warunków jest prowadzenie działalności związanej z przyznaną pomocą (np. produkcji trzody chlewnej), której służyła realizacja operacji.
W przypadku wystąpienia ASF na danym obszarze lub bezpośrednio w gospodarstwie beneficjenta operacji typu "Modernizacja gospodarstw rolnych" ocena, czy i w jakim zakresie sytuacja taka będzie miała wpływ na wykonanie zobowiązań umownych, w tym na osiągnięcie celu operacji (np. zwiększenie rentowności i konkurencyjności gospodarstwa beneficjenta w obszarze: rozwój produkcji prosiąt) dokonywana będzie indywidualnie, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień umowy.
"Jednocześnie o tym, czy objęcie gospodarstwa beneficjenta restrykcjami związanymi z wystąpieniem ASF może stanowić podstawę do stwierdzenia wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności (par. 16 umowy o przyznaniu pomocy), w przypadku wystąpienia których beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony z wykonania tych zobowiązań, których wykonanie nie jest możliwe, wymaga dokonania indywidualnej analizy sytuacji przez oddział regionalny ARiMR, w którym zawarta została umowa o przyznaniu pomocy" - wyjaśnia ministerstwo.
Koronawirus nie zahamował inwestycji. Rośnie sprzedaż ciągników i przyczep
Ustawę przyjęto w związku z pandemią koronawirusa, która zmieniła też ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020.
Wprowadzony został nowy rozdział 9a, zawierający przepisy epizodyczne dotyczące pomocy i pomocy technicznej w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.
Zgodnie z art. 67b ust. 3 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, w przypadku gdy w okresie obowiązywania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego w związku z zakażeniami tym wirusem beneficjent nie spełnia warunków wypłaty pomocy lub pomocy technicznej lub warunków, z zastrzeżeniem których wydana została decyzja o przyznaniu pomocy, tenże beneficjent może spełnić te warunki lub zrealizować te zobowiązania w terminie późniejszym, uzgodnionym odpowiednio z organem lub podmiotem, który przyznał tę pomoc lub pomoc techniczną.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś