PKP stawia na energię ze słońca. Baterie zasilą stacje kolejowe
Ruszyły testy baterii słonecznych, które mogą zasilać stacje kolejowe. Trzy instalacje zamontowano w zeszłym roku na budynkach PLK w Nowym Sączu.
Zarządca infrastruktury bada w ten sposób możliwości pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Pierwsze testy pozwalają sądzić, że energia elektryczna pozyskana w ten sposób, zapewni zasilanie małych i średniej wielkości stacji kolejowej, jak np. Zakopane - informuje PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tatrzański Park Narodowy stawia na fotowoltaikę
Łączna moc zainstalowanych baterii słonecznych (58,2 kW) wystarczyłaby do zapewnienia energii elektrycznej dla czterech średniej wielkości domów jednorodzinnych.
Testy, które właśnie rozpoczęły PLK pokażą, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej – już po 10-11 latach.

Farma fotowoltaiczna za milion euro powstała na Lubelszczyźnie
Pozyskiwanie energii ze słońca to główny kierunek badań PKP Polskich Linii Kolejowych SA w obszarze wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zarządca infrastruktury testuje również wykorzystanie instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych.
Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.