Mahindra & Mahindra będąca największym producentem ciągników na świecie jest u nas mało znana, choćby dlatego, że nie oferujew Polsce traktorów pod nazwą własną. Marka ta wchodząca w skład Mahindra Group w 2018 r. sprzedała 319 468 ciągników. Zdecydowana większość z nich (304 019 sztuk) trafiła na rodzimy rynek indyjski, gdzie Mahindra utrzymuje pozycję lidera od ponad czterech dekad!
Mahindra została założona w 1945 r. i początkowo była firmą handlującą stalą. Dwa lata później rozpoczęła produkcję samochodów. Wytwarzała m.in. na licencji używanego podczas II wojny światowej przez armię amerykańską Jeepa Willys. Założyciele Mahindry wierzyli bowiem, że wprowadzenie nowych środków transportu stanowi klucz do rozwoju Indii. Nie pomylili się, auta sprzedawały się jak ciepłe bułki i firma rozwijała się w tempie geometrycznym. W 1963 r. rozpoczęto produkcję ciągników na bazie porozumienia z International Harvester. Natomiast w 1977 r. powstała firma Mahindra & Mahindra, której zadaniem jest produkcja sprzętu dla rolnictwa. Do tej pory fabryki indyjskiego potentata opuściło ponad 4,5 mln ciągników.
Z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 8714 nowych ciągników kupionych w Polsce. To o 350 traktorów mniej w porównaniu do roku 2018, czyli spadek wyniósł...
Mahindra w USA, Chinach i Japonii
Ciągniki Mahindra przeznaczone na rynek indyjski mają od 20 do 75 KM, bo taki zakres mocy jest wystarczający w kraju małych gospodarstw (zaledwie 4% >10 ha). Wiele z nich można zaliczyć do mini traktorków. Ciągniki Mahindra produkowane są również w USA, gdzie dostępne są w ponad 530 punktach dilerskich. Na tym rynku najsilniejszy model 9125S ma silnik 4-cylindrowy o mocy 125 KM. Indyjski koncern od 2008 r. działa także w Chinach, gdzie ma udziały w spółce Mahindra Yueda (Yancheng) Tractor Company produkującej ciągniki Jinma. Największy model tej marki o symbolu 2604 ma moc 260 KM. Od 2015 r. Mahindra ma również 33,3% udziałów w Mitsubishi Mahindra Agricultural Machinery, czyli w dziale japońskiego Mitsubishi zajmującym się produkcją dla rolnictwa m.in. traktorów o mocach od 18 do 139 KM.
Mahindra w Europie
Mahindra jest także właścicielem tureckiej firmy Erkunt Traktor produkującej ciągniki na eksport pod marką ArmaTrac. Podczas targów Agritechnica 2019 zaprezentowano dwa nowe modele tych traktorów skierowane na rynek Unii Europejskiej. Do prac polowych przeznaczony jest ArmaTrac 1254 Lux CRD4, a do specjalistycznych w sadach ArmaTrac 804 Fruit Garden. Pierwszy ma 4-cylindrowy silnik Deutz o mocy maksymalnej 120 KM, który spełnia normę emisji spalin Stage IV. Skrzynia biegów 16/16 marki ZF pozwala uzyskać prędkości w zakresie 1,8-39 km/h. Tylny TUZ ma udźwig 5 t, a przedni 3 t. Wydatek oleju hydraulicznego wynosi 60 l/ min. Ponadto ArmaTrac 1254 Lux CRD4 ma w standardzie klimatyzację i może mieć elektrycznie podgrzewane siedzenia.
Ponadto indyjski koncern zainwestował kapitał w znanej w naszym kraju fińskiej marce kombajnów zbożowych Sampo Rosenlew (obecnie Mahindra ma 49% udziałów). Celem tej współpracy ma być wzmocnienie pozycji kombajnów Sampo w Europie pod marką własną i w przyszłości jej wprowadzanie na nowe rynki, w tym indyjski.