John Deere GridCON – autonomiczny ciągnik elektryczny

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Tomasz Bujak | bujak@rpt.pl
06-01-2019,18:25 Aktualizacja: 06-01-2019,18:42
A A A

John Deere opracował ciągnik z napędem elektrycznym o mocy do 400 KM. Pojazd ten jest efektem projektu badawczego GridCON, dotyczącego elektryfikacji maszyn rolniczych. Zdaniem firmy jest to kolejna z wielu możliwości wykorzystania energii elektrycznej do zasilania pojazdów i maszyn rolniczych.

Swój pierwszy elektryczny ciągnik John Deere zaprezentował już w 2016 r. Nowy projekt - ciągnik GridCON – nie ma kabiny operatora czy zestawu akumulatorów. Jest to pierwszy pojazd elektryczny, zasilany wyłącznie za pomocą przewodu elektrycznego, zdolny do autonomicznej pracy w polu. Ciągnik GridCON jest zasilany przewodem elektrycznym prowadzonym od granicy pola do ciągnika. Przewód przekazuje do maszyny w sposób ciągły prąd o mocy 300 kW. Zasięg kabla to około 1000 m, ale w razie potrzeby można go wydłużyć. W trakcie pracy w terenie przewód jest automatycznie wysuwany i zwijany, a system prowadzenia kabla i ciągnika wyklucza przejechanie po kablu i jego uszkodzenie.

Waży tyle co John Deere 6195R

Prędkość polowa ciągnika wynosi do 20 km/h. Wymaga on zasilania o napięciu 2,5 kV, zaś do efektywnego rozdziału energii elektrycznej wykorzystano szynę 700 V prądu stałego. GridCON został wyposażony w system chłodniczy dla osprzętu elektrycznego, a ogólna wydajność układu napędowego wynosi około 85%. Całkowita masa własna ciągnika, łącznie z bębnem i ramieniem kabla to około 8,5 tony, czyli tyle samo co tradycyjny ciągnik John Deere 6195R, przy dwa razy wyższej mocy - choć jak podaje John Deere - Inżynierowie są gotowi zmniejszyć wagę o jedną tonę. Oprócz korzystnego stosunku mocy do masy, koncepcja GridCON zapewnia cichą pracę bez emisji spalin. W porównaniu z ciągnikami akumulatorowymi, koszty eksploatacji GridCONa są mniejsze o 50%.

Projekt GridCON jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Energii i zarządzany przez Niemieckie Centrum Aeronautyczne eV (DLR) w Kolonii. Jest to wspólny projekt John Deere, Uniwersytetu Kaiserslautern i BAUM Consult GmbH.

Poleć
Udostępnij
ass="left">Skomentuj
Aktualne wydanie RPT
10/2024

Skok tłoka silnika w ciągu

Kioti, JCB i Sitrex

Małe traktory z krótkim życiem

Siew bezpośredni maszynami Horsch

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT