Jak zabezpieczyć ciągniki przed kradzieżą ?
Ciągniki i maszyny rolnicze, także samobieżne, stanowią nie lada gratkę dla amatorów cudzej własności. Choć popularne powiedzenie mówi, że przed złodziejami nie da się w pełni zabezpieczyć, to można im zdobycie pozornie łatwego łupu nieco utrudnić.
Przypadki kradzieży z podwórka nie należą do rzadkości. Sprzęt stoi nie zabezpieczony w zasadzie w żaden techniczny sposób. Nie jest tajemnicą posługiwanie się tym samym kluczykiem pasującym do kilku ciągników, nawet zupełnie różnych marek. Takie postępowanie to forma ułatwienia pracy, kiedy operatorzy wykonują zabiegi nawet kilkoma maszynami w danym cyklu, czy na danym polu. Powala to na swobodne używanie maszyn naprzemiennie, bez konieczności wymieniania się kluczykami. – Szczególnie na Zachodzie, gdy właściciele maszyn mają spore floty, takie rozwiązanie jest praktykowane, bo z jednego pojazdu w ciągu dnia może korzystać kilku operatorów – wyjaśnia Piotr Dziamski z John Deere Polska.
Jak samochody
W przypadku niektórych maszyn czy ciągników możliwe jest zastosowanie podobnych rozwiązań jakie są stosowane w samochodach. Można zamontować m.in. immobiliser. Jest to system, który unieruchamia pojazd poprzez układ elektryczny, którego rozłączenie jest możliwe wyłącznie poprzez zastosowanie właściwego, spersonalizowanego kluczyka. Producenci oferują także spersonalizowane zamki do korka wlewu paliwa, drzwi czy maski silnika.
Systemy antykradzieżowe John Deere
Telematyka - zdalna obserwacja
Innym rozwiązaniem są systemy telematyczne, które umożliwiają zdalne zarządzanie sprzętem i monitorowanie pracy maszyn. Dane z maszyny są przesyłane do komputera właściciela, a ten na bieżąco może nadzorować, m.in. miejsce, w którym znajduje się ciągnik. – Dla przykładu system JD Link montujemy jako element podstawowy. System będzie funkcjonował także w maszynach innych producentów. Właściwie z dowolnego miejsca na ziemi, dzięki połączeniu internetowemu, mogą całą dobę zarządzać swoją flotą. Lokalizację zapewnia komunikacja satelitarna – mówi Piotr Dziamski. Tego rodzaju system, informuje właściciela o przekroczeniu granic obszaru, na jakim dana maszyna pracuje, a także o przekroczeniu czasu pracy itp.
Cesar i znaczniki
Kolejnym ze sposobów zabezpieczenie ciągnika przed kradzieżą jest system znaczników cyfrowych, które pozwalają znaleźć skradzione maszyny. Przykładowym systemem może być CESAR. Ukrywa się w jego ramach, w pojeździe cyfrowe znaczniki, w tym chipy RFID. Po zeskanowaniu ich policja otrzymuje informację tożsamości prawdziwego właściciela. Dane z systemu dostępne są w 187 krajach na świecie. John Deere planuje akcję informacyjną, organizując drzwi otwarte w kwietniu i maju br. u dealerów marki, podczas której będzie przestawiać rozwiązania zabezpieczające ciągniki przed kradzieżą.