Szacunkowe wyniki Grupy Wielton za 2023 r.
Grupa Wielton to specjaliści wśród największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Wystarczy w tym miejscu nadmienić, iż w skali europejskiej należą do ścisłej czołówki trzech największych producentów, na świecie zajmują natomiast miejsce w pierwszej dziesiątce. Bardzo ważnym miejscem dla Grupy jest Polska, gdzie w zakładach w Wieluniu pracuje około 2 tys. osób. Wielton S.A. notowana jest ponadto na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jak wygląda zatem sytuacja w firmie wg przedstawionych raportów za ubiegły rok?
Wielton skutecznie realizuje swoją politykę strategiczną, która oparta jest na rozwoju organicznym i akwizycjach. Włączając do Grupy kolejno wiodące włoskie marki Viberti i Cardi oraz francuską spółkę Fruehauf w 2015, następnie niemiecką spółkę Langendorf w 2017 oraz Lawrence David w 2018, systematycznie poszerza się oferta firmy na unikalne pojazdy specjalistyczne jak np. pojazdy do przewozu szkła i prefabrykatów betonowych, zabudowy typu homedeliver oraz bezsłupkowe naczepy kurtynowe. W 2021 przejmując spółkę Guillén Desarrollos Industriales, Grupa Wielton weszła też na ważny rynek – Hiszpanię.
Rok 2023 był dla gospodarki okresem spowolnienia, oczywisty jest więc fakt, że zmniejszył się popyt na naczepy, przyczepy i pojazdy specjalistyczne. Pomimo tej sytuacji Grupa Wielton odnotowała szacunkowe przychody ze sprzedaży na poziomie ok. 3,25 mld zł, co oznacza spadek o 5,2% rok do roku. Wstępny wolumen osiągnął przy tym ok. 20,8 tys. sztuk, i był o 10% niższy w porównaniu do 2022. Jednocześnie zachowana została wysoka pozycja rynkowa Grupy na newralgicznych rynkach. Szacuje się, że wypracowano prognozowany wynik EBITDA w wysokości 205,4 mln zł, co oznacza że jest on zbliżony do rekordu z 2022, zakładana marża EBITDA wyniosła 6,3% w stosunku do 5,9 % w roku poprzednim. Wynik osiągnięto pomimo wysokiej inflacji, rosnących kosztów finansowania i prowadzenia działalności. Co ważne, utrzymano również bezpieczny poziom wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15.
„W ubiegłym roku klienci z ostrożnością podchodzili do składania nowych zamówień, co skutkowało spadkiem całkowitego wolumenu sprzedaży w porównaniu do roku 2022. Mimo wyzwań Grupa utrzymała swoje pozycje na kluczowych rynkach oraz zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie ok. 168 mln zł.”– mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
Sytuacja w Polsce i w Europie
Niekorzystne warunki rynkowe, spowolnienie w branży transportowej musiały mieć odzwierciedlenie w postaci spadków sprzedażowych. W naszym kraju, przy spadku rynku o 8,4% rejestracje marki Wielton zmniejszyły się o 9,% osiągając poziom 4.011 sztuk. Producent utrzymał jednak swoją trzecią pozycję na rynku z udziałami ok 15,5%. W innych krajach europejskich sytuacja firmy też jest dobra. We Francji zmodernizowane zostały zakłady produkcyjne w spółce Fruehauf. Pozwoliło to utrzymać pierwsze miejsce w sprzedaży, z rejestracją 4.154 pojazdów do stanowi 19,3%, ale o 4,3% mniej rok do roku. Brytyjska spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 12%, utrzymała status wicelidera na rynku. Rejestracji poddano 2.650 pojazdów, co oznacza spory spadek o 21%.Powodem tego było spowolnienie gospodarcze w Wielkiej Brytanii oraz wyższe stopy procentowe.
We Włoszech spółka Viberti zachowała piątą pozycję rynkową z udziałem 6,7%. Tutaj również odnotowano spadki sprzedażowe o 8,5% do poziomu 1.120 sztuk pojazdów. Zbliżony poziom rejestracji odnotowano w przypadku niemieckiej spółki Langendorf oraz Wielton GmbH ze spadkiem sprzedaży o 13%. Rejestracje pojazdów w Niemczech osiągnęły poziom 1.197 sztuk.
W krajach CEE Grupia Wielton z udziałem 5,9% i rejestracją na poziomie 1.128 sztuk, utrzymała piątą pozycję rynkową, z kolei hiszpańska spółka Guillén odnotowała znaczący, aż 33% spadek rejestrowanych pojazdów, do 309 sztuk, osiągając siódmą pozycję z udziałem sprzedażowym 2,2%.
Plany na przyszłość
W bieżącym roku Grupa Wielton ma na celu grupową synergię produktów oraz ekspansję na rynki skandynawskie, Turcję i kraje Beneluksu. Kluczowe będą zarówno działania w zakresie zakupów jak i prace badawczo-rozwojowe, które mają zapewnić poszerzenie asortymentu produktowego o kolejne pozycje. Strategicznym celem Grupy jest wzrost udziałów sprzedażowych na rynku oraz umocnienie wysokiej pozycji. Na plany inwestycyjne w roku 2024 przeznaczono ok. 130 mln zł, a podejmowane działania obejmą dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii.
-„Rok 2024 będzie obfitował w ten sam katalog wyzwań dla przedsiębiorców, z którymi mieliśmy do czynienia w roku poprzednim. Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe… Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024”. – podsumowuje Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.