Wzrosły wydatki na zakupy żywności online. Ale zaległości e-handlu przekroczyły 400 mln zł

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Aneta Oksiuta PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
19-10-2023,9:35 Aktualizacja: 19-10-2023,9:37
A A A

Przeterminowane zadłużenie podmiotów zajmujących się sprzedażą wysyłkową lub handlem online na koniec sierpnia br. wynosiło niemal 401 mln zł. Przez rok zwiększyło się o ponad 73 mln zł - wynika z danych rejestru dłużników BIG InfoMonitor.

Jak zauważa BIG InfoMonitor, od lat rośnie zarówno liczba kupujących, jak i sprzedających przez internet.

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że "zaciskanie pasa przez konsumentów odbija się na e-commerce bardziej niż na sklepach tradycyjnych". "Zaległości wobec banków i dostawców firm zajmujących się sprzedażą wysyłkową lub przez internet (PKD 4791Z) wzrosły między sierpniem 2022 r. a sierpniem 2023, o ponad 22 proc. W przypadku całego handlu detalicznego zmiana ta wynosiła blisko 12 proc." - wskazano.

fpbż, banki żywności, żywność, marnowanie, marnowanie żywności, raport, konsumenci

56 proc. Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach

56 proc. Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach - wynika z raportu "Nie Marnuj Jedzenia 2023" przygotowanego przez Federację Polskich Banków Żywności. Podkreślono, że Polsce każdego roku marnuje się 4,8 mln...

Liczba niesolidnych dłużników nieznacznie spadła

Jak dodano, na koniec sierpnia br. zaległości podmiotów zajmujących się sprzedażą wysyłkową lub handlem online wynosiły niemal 401 mln zł, a przez rok zwiększyły się o ponad 73 mln zł.

"Wprawdzie liczba niesolidnych dłużników nieznacznie spadła (o 256 firm) i jest ich obecnie blisko 4,9 tys., licząc podmioty prowadzące działalność, jak i zawieszone i zamknięte, to jednak sytuacja wielu jest trudna" - oceniono.

"W pandemii wydawało się, że osiągnięcie na stałe przynajmniej 10 proc. udziału kanałów online w sprzedaży detalicznej jest w zasięgu ręki. Tymczasem, analizując udział e-handlu w ogólnej sprzedaży detalicznej, w pierwszych 8 miesiącach tego roku 2023 r. jest to 8,3 proc., dla porównania w ub.r. w tym samym okresie było to 9,1 proc., a dwa lata temu 8,9 proc." – zwrócił uwagę prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Z danych Biura wynika, że średnia zaległość z tytułu zobowiązań pozakredytowych wynosi niemal 22 tys. zł. W przypadku kredytowych jest to ponad 176 tys. zł - chodzi o co najmniej 30 dniowy termin opóźnień w spłatach min. 500 zł kredytu. Przez rok zaległości pozakredytowe wzrosły o ok. 600 zł, natomiast kredytowe o 27 tys. zł.

Wydatki najbardziej wzrosły w kategorii żywność

"Mimo, że sytuacja w polskim e-commerce jest dynamiczna, a wiele e-sklepów ma problemy z utrzymaniem się na rynku, to eksperci przewidują, że segment ten będzie się nadal szybko rozwijał. Przede wszystkim za sprawą nowych technologii, rozwoju omnichannel oraz rosnącego popytu, zwłaszcza w określonych kategoriach produktowych" - oceniają analitycy.

mrirw, resort rolnictwa, rolniczy handel detaliczny, rhd, przetwórstwo, małe przetwórstwo, targowisko

MRiRW: rolniczym handlem detalicznym zajmuje się ok. 20,8 tys. podmiotów

Rolniczym Handlem Detalicznym (RHD) zajmuje się w Polsce ok. 20,8 tys. podmiotów - poinformował resort rolnictwa. RHD to forma działalności związaną z produkcją i sprzedażą żywności przez rolników, wprowadzona od stycznia...

Jak dodali, z analiz rynkowych wynika, że 18 proc. badanych twierdzi, iż kupuje online więcej niż wcześniej. Wydatki najbardziej wzrosły w kategorii żywność – ze średnio 213 do 405 zł miesięcznie. W niektórych kategoriach e-commerce generuje już co piątą złotówkę ze sprzedaży, w szczególności, gdy chodzi o: odzież, meble, RTV, AGD, prasę i książki.

Sławomir Grzelczak zauważył, że obroty e-sklepów ratuje nieco oferta odroczonych płatności "kup teraz zapłać później" dla transakcji wykonywanych w sieci. "Ich popularność sukcesywnie rośnie, na co wskazują badania firmy Quality Watch wykonane na zlecenie BIK, z których wynika, że z tej formy płatności korzysta już 21 proc. ankietowanych, podczas gdy jeszcze pod koniec zeszłego roku odsetek ten wynosił 15 proc. Zapewne bez tego rozwiązania e-handel miałby się jeszcze gorzej" - dodał prezes.

BIG InfoMonitor to Biuro Informacji Gospodarczej, gromadzące i udostępniające informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku.

Poleć
Udostępnij