Transport zboża do portów z dopłatami
Rząd chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich. Stawki będą uzależnione od odległości, a najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach.
W wykazie prac legislacyjnym Rady Ministrów opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dokument ma zostać przyjęty jeszcze do końca marca.
Polska żąda od UE wyższego wsparcia dla rolników
Zwrócono uwagę, że w wyniku agresji Rosji na Ukrainę ograniczony został eksport zbóż z Ukrainy tradycyjnymi kanałami, czyli przez porty na Morzu Czarnym. "Spowodowało to znaczący, nienotowany nigdy wcześniej, wzrost przewozu ukraińskich zbóż przez polską granicę. Nadmierny przywóz destabilizuje krajowy rynek zbóż, szczególnie w regionach południowo-wschodniej Polski. Przywożone w szczególności kukurydza i pszenica" - zwrócono uwagę.
Wyjaśniono, że projekt wprowadzi pomoc w formie dofinansowania transportu pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich.
"Proponuje się aby stawki pomocy były zróżnicowane w zależności od odległości od portów nadbałtyckich i wynosiły za tonę pszenicy i kukurydzy przewiezionej z: woj. warmińsko-mazurskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego - 100 zł; woj. lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego i podlaskiego - 150 zł; woj. lubelskiego, podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, opolskiego i dolnośląskiego - 200 zł" - poinformowano.
Janusz Wojciechowski, komisarz UE ds. rolnictwa poinformował, że KE zgodziła się na pomoc publiczną z polskiego budżetu dla rolników w kwocie 600 mln zł. Ma być też dodatkowe wsparcie z powodu napływu ziarna z Ukrainy i na ten cel przeznaczone zostanie przez KE niemal 30 mln euro.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś