Niemal 4 mln euro przeznaczone zostanie na promocję spożycia owoców jagodowych: malin, truskawek, czarnych porzeczek i borówek amerykańskich. Kampania "Niezwykłe właściwości zwykłych owoców" ruszy w przyszłym roku i potrwa trzy lata.
Niemal 4 mln euro przeznaczone zostanie na promocję spożycia owoców jagodowych: malin, truskawek, czarnych porzeczek i borówek amerykańskich. Kampania "Niezwykłe właściwości zwykłych owoców" ruszy w przyszłym roku i potrwa trzy lata.
Jak mówi jeden z projektodawców kampanii, prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski, działania promujące spożywanie owoców jagodowych prowadzono już w tym roku, lecz na małą skalę ze względu na szczupłe środki finansowe. Pieniądze na ten cel dał Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.
Nowa kampania będzie współfinansowana ze środków unijnych i przede wszystkim ma przekonać konsumentów do jedzenia owoców jagodowych. Największy nacisk zostanie położony na przekonanie dzieci i młodzieży, że owoce jagodowe mają wiele zalet zdrowotnych, a przy tym są smaczne.
Zdaniem Maliszewskiego warto jest promować owoce jagodowe, bo Polska jest ich czołowym producentem. Pierwsze miejsce zajmujemy w zbiorze borówki amerykańskiej, czarnej porzeczki, a drugie (lub trzecie) w produkcji truskawek oraz malin. Produkcją towarową tych owoców zajmuje się ponad 300 tys. gospodarstw.
Jeżeli chodzi o truskawki, to coraz więcej produkuje się odmian deserowych, które dosyć łatwo sprzedać. Borówki przeznaczone są głównie do bezpośredniej konsumpcji i wkrótce może być problem ze sprzedażą owoców, gdyż nasadzenia nowych plantacji są bardzo duże (krzewy do owocowania dojrzewają długo).
Porzeczki natomiast przede wszystkim trafiają do przetwórstwa, słabo jest rozwinięta sprzedaż rynkowa.
W 2014 r. zbiory owoców jagodowych były zbliżone do ubiegłorocznych i wyniosły ok. 600 tys. ton. Chodzi także o zwiększenie eksportu owoców jagodowych. W ostatnich 5 latach na zagraniczne stoły trafiło 225 tys. ton tych owoców o wartości 240 mln euro.
Jak tłumaczyli przedstawiciele producentów owoców jagodowych, bardzo istotny jest wzrost konsumpcji owoców, gdyż sprzedaż ich do przetwórstwa jest często nieopłacalna.
Tak było np. w tym roku ze zbytem porzeczek - skupy proponowały ceny znacznie poniżej kosztów produkcji. Dopiero wysokiej jakości produkt, ładnie zapakowany daje oczekiwane korzyści rolnikowi.
Działania informacyjno-promocyjne będą prowadzone w Polsce, a także Austrii, Czechach, Szwecji i Finlandii. Promowanie owoców będzie odbywało się głównie w prasie: konsumenckiej i branżowej, będzie też kampania w internecie.
Za kampanię odpowiada Związek Sadowników RP, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.