Miliardy złotych pójdą na budowę dróg
Łączna wartość inwestycji drogowych - budowanych obecnie autostrad i dróg ekspresowych - to ponad 51 mld zł. Z kolei wartość nierozstrzygniętych jeszcze przetargów to blisko 30 mld zł - poinformował w Sejmie Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Polityk odpowiadając na pytania posłów w Sejmie przypomniał, że zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstanie 3840 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Program zakłada ponadto przebudowę 205 km dróg krajowych.
Miliony z PROW pójdą na lokalne drogi
Szmit podkreślił, że obecnie łączna wartość "zadań skierowanych do realizacji", gdy chodzi o drogi, które są już w budowane, jak i te, na których budowę rozpoczęły się już przetargi, choć nie wyłoniono jeszcze wykonawców to 80 mld 800 mln zł (w budowie 51 mld 400 mln zł; przetargi 29 mld 400 mln zł).
Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury i budownictwa dodał, że obecnie w realizacji jest 93 zadań na budowę 1329 km nowych dróg. - Z czego 63 zadania o długości 879 km i 30 zadań na etapie projektowania w umowach projektuj i buduj o długości 449 km. W przetargu znajdują się 63 zadania o długości 759 km - dodał.
Szmit podkreślił, że w ostatnich dniach ministerstwo skierowało nowe inwestycje do drugiego etapu przetargu o łącznej wartości 4 mld 100 mln zł. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A2 od Węzła Lubelska w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, drogi ekspresowej S7 Warszawa - do obwodnicy Grójca czy S17 Warszawa Węzeł Zakręt do Węzła Lubelska.
W przypadku inwestycji w drogi samorządowe - przyznał wiceminister - "jest rzeczywiście problem", a ich stan ich się pogarsza. Przypomniał, że na modernizację i budowę nowych dróg samorządowych w budżecie zarezerwowano 1,5 mld zł (fundusz modernizacji dróg gminnych i powiatowych, fundusz likwidacji miejsc niebezpiecznych, rezerwa budżetu państwa). Dodał, że stanowi to mniej więcej połowę tego, co samorządy byłby w stanie współfinansować.
Zdaniem wiceministra, odpowiedzią na te wyzwania mogłaby być budowa jednolitego funduszu dróg samorządowych, który stworzyłby mechanizm stabilnego finansowanie takich inwestycji.