Po tragedii w Bejrucie. Co z saletrą amonową w naszych portach?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
30-12-2020,11:20 Aktualizacja: 30-12-2020,11:23
A A A

W żadnym z portów w wyniku przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono podstaw do nałożenia kar - napisał Grzegorz Puda, minister rolnictwa w odpowiedzi na interpelację poselską.

Parlamentarzyści przypomnieli w niej, że na skutek ogromnej eksplozji w porcie w Bejrucie w sierpniu śmierć poniosło ponad 200 osób, ponad 6 tysięcy kolejnych zostało rannych, a dach nad głową straciło ponad 300 tys. mieszkańców miasta.

Transport saletry amonowej, saletra amonowa, przewożenie ładunków niebezpiecznych, regulacje prawne ADR

Kiedy saletra amonowa jest ładunkiem niebezpiecznym? Izba wyjaśnia

Rolnicy mają sporo problemów z określeniem, czy przewożony przez nich nawóz na bazie azotanu amonu zwany powszechnie saletrą amonową podlega przepisom ADR o transporcie ładunków niebezpiecznych. W tej sprawie izby rolnicze...

Władze Libanu oszacowały straty na ponad 15 miliardów dolarów. "Przyczyną tej katastrofy był wybuch ok. 2 750 ton saletry amonowej składowanej w porcie" - zauważono w interpelacji. Według jej autorów, przynajmniej w trzech polskich portach składowane były substancje, które mogły doprowadzić do podobnego wybuchu.

W obszernej odpowiedzi szef resortu rolnictwa podkreślił, że powszechnie stosowane w rolnictwie nawozy mineralne na bazie azotanu amonu (saletra amonowa) o zawartości azotu powyżej 28 proc. N, są zaliczane do substancji niebezpiecznych.

W Polsce obrót nawozami mineralnymi, w tym azotowymi, regulowany jest przez przepisy prawa krajowego i prawa Unii Europejskiej.

Jednocześnie azotan amonu jest też jednym z najbardziej dostępnych związków chemicznych mogących służyć do produkcji materiałów wybuchowych, w związku z tym został objęty przepisami rozporządzenia unijnego z 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzania do obrotu i używania prekursorów materiałów wybuchowych.

saletra amonowa, transport saletry, przepisy, ITD, saletra, prawo

Przewóz saletry amonowej pod specjalnym nadzorem

Coraz więcej rolników zainteresowanych transportem saletry amonowej na potrzeby własnego gospodarstwa zgłasza pytania i obawy dotyczące zmiany przepisów w tym zakresie. Do niedawna przewożąc saletrę nie trzeba było spełniać żadnych...

"Zgodnie z treścią rozporządzenia, prekursory materiałów wybuchowych podlegające ograniczeniom nie są udostępniane przeciętnym użytkownikom ani wprowadzane do obrotu przez nich. Ponadto niektóre prekursory, np. aceton, saletra amonowa (także w formie nawozu) czy saletra potasowa podlegają obowiązkowi zgłoszenia podejrzanych transakcji" - wskazuje Grzegorz Puda.

W Komendzie Głównej Policji funkcjonuje Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw Prekursorów Materiałów Wybuchowych.

Jeśli chodzi o czynności sprawdzające w polskich portach, w Porcie w Gdańsku przeprowadzono od sierpnia 11 kontroli w miejscach składowania i przeładunku ładunków niebezpiecznych, z czego 7 dotyczyło miejsc przeładunku lub składowania nawozów na bazie saletry amonowej.

W Porcie w Gdyni zrealizowano 6 kontroli w miejscach składowania i przeładunku ładunków niebezpiecznych, z czego w czasie kontroli inspekcji saletra amonowa znajdowała się tylko na jednym terminalu.

"W Porcie w Szczecinie przeprowadzono od sierpnia 10 kontroli składowisk saletry. Zorganizowane zostało również spotkanie szkoleniowe z podmiotem, który rozpoczął obsługę saletry w tym roku (spotkanie zorganizowane wspólnie z Zarządem Portu, Portową Strażą Pożarną, PSP i UMS). W Porcie w Świnoujściu we wskazanym okresie, poza terminalami paliw, tj. PLNG, PKN Orlen i Baltchem, nie odnotowano składowania materiałów niebezpiecznych, a więc również saletry amonowej" - wylicza minister.

Grzegorz Puda zapewnia na koniec, że w żadnym z portów w wyniku przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono podstaw do nałożenia kar.
 

Poleć
Udostępnij