Eksport produktów rolno-spożywczych ciągle rośnie
- Wartość wyeksportowanych towarów z roku na rok wzrasta, a rolnictwo jest branżą o dodatnim dla naszego kraju bilansie w handlu zagranicznym - podkreśla Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
- Nasze firmy branży rolno-spożywczej z powodzeniem konkurują już nie tylko na rodzimym rynku, ale także na całym świecie. Nawet w czasie pandemii koronawirusa skutecznie walczą o udział w zagranicznych rynkach - dodaje.
W okresie siedmiu miesięcy 2020 r. odnotowano wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski.
Bez eksportu zwiniemy rolnictwo. Ubój rytualny nie może być zakazany
Od stycznia do lipca 2020 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła 19,2 mld euro, o 1,2 mld euro więcej niż rok wcześniej (wzrost o 6,4 proc.).
Na wzrost eksportu miały wpływ przede wszystkim bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale br. oraz rosnący eksport w czerwcu i lipcu br. Do wzrostu eksportu przyczyniła się, mająca miejsce w pierwszym kwartale br., deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego oraz nadal korzystny dla eksporterów kurs złotego w okresie od kwietnia do lipca br.
Sytuacja ta miała pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym. Jednocześnie import wyniósł 12,8 mld euro i był o 4,7 proc. wyższy niż przed rokiem.
Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o 9,9 proc., do 6,3 mld euro.
Drobiarze przeciwni zatrzymaniu eksportu mięsa halal i koszer
W okresie siedmiu miesięcy 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek unijny. Dostawy do krajów UE wygenerowały 15,2 mld euro (wzrost o 3 proc.), co stanowiło 79 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Marcin Wroński zauważa, że w tym roku obserwujemy również dość silny wzrost sprzedaży poza te kraje, co oznacza, że rodzime firmy intensywnie poszukują nowych rynków zbytu.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-lipiec 2020 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości blisko 4 mld euro wobec 3,3 mld euro przed rokiem (wzrost o 20 proc.).
- Naszymi hitami eksportowymi są mięso, owoce, warzywa, produkty zbożowe i mleczarskie, a także słodycze - tłumaczy Wroński.