Agrotronika według Claas
W dniach 24-26.11.2017 odbyły się zajęcia szkolenia pod tytułem „Agrotronika w nowoczesnych maszynach rolniczych. Rozwiązania Claas”. Była to kolejna edycja kursów skierowanych przede wszystkim dla nauczycieli szkół rolniczych, kształcących w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki.
Otwarcie nowego centrum rozwoju elektroniki Claas
Kurs szeroko obejmował zagadnienia dotyczące systemów i oprogramowania zarządzającego maszynami oraz gospodarstwem (365FarmNet), telemetrycznych (Claas Telematics), jak również teoretyczne przygotowanie z zakresu diagnostyki nowoczesnych maszyn rolniczych. Ponadto słuchacze uzyskali głębsza wiedzę na temat systemów kierowania GPS, dostępnych sygnałów, ich dokładności oraz sposobów obsługi paneli systemów prowadzenia zamontowanych w ciągnikach rolniczych.
Teoria i najważniejsza - praktyka
Zajęcia miały także praktyczną część. Podczas niej uczestnicy musieli wykonać kilka zadań polegających na sprawdzeniu parametrów pracujących maszyn on-line (kombajnów i sieczkarń), sporządzeniu analiz (m.in. zużycia paliwa, skoszonego obszaru) w danym przedziale czasowym i generowaniu raportów. Uczestnicy szkolenia zapoznani zostali również z systemami i metodami diagnostyki maszyn rolniczych wraz z elementami praktycznymi. Podczas zajęć w hali maszyn przeprowadzano symulacje usterek systemów kombajnu oraz zaprezentowane zostały schematy postępowania serwisowego w celu ich szybkiego wykrycia.
Ćwiczenia w polu
Koniec kursu został zwieńczony pracą w polu. Ćwiczenia praktyczne odbywały się w trzech ciągnikach, w grupach, podczas których każdy z uczestników szkolenia musiał wykonać określone zadania, dotyczące m.in. sprawdzenia dostępności i określenia rodzaju sygnału korekcyjnego GPS, ustawienia urządzeń i przygotowania ich do wyznaczania określonej trasy ciągnika (jazda po krzywych, jazda równoległa, kalibracja automatycznego zawracania i in.). Kursanci musieli również wykonać próbne przejazdy z narzędziem ustawionym niesymetrycznie. Należało wykonać pomiary szerokości roboczych, a następnie wpisując różnicę, wynikającą z nakładek pasów roboczych narzędzia do panelu kierowania jazdą ciągnika, spowodować korekcję toru jazdy ciągnika (tzw. przesunięcie), aby uniknąć wcześniej występujących nakładek.