Steyr 4115 Kompakt
Z najnowszym modelem w serii Kompakt wyposażonym w nowy typ dżojstika oraz przedni TUZ z regulacją elektroniczną spotkaliśmy się podczas prezentacji w połowie września w miejscowości Starnberg w Niemczech.
Mieliśmy okazję spróbować pracy ciągnikiem Steyr Kompakt 4115 ponieważ jest on nominowany do nagrody Tractor of the Year 2016, w kategorii Best of Utility, czyli ciągnika uniwersalnego.
Sławomir Zaremba product marketing manager ciągników marki Steyr podkreślił, iż: – Tworząc ciągnik Steyr Kompakt jeszcze przyjaźniejszy użytkownikowi wprowadziliśmy do wyposażenia dźwignię Multicotroller znaną już dobrze z większych modeli ciągników Steyr Multi.
Case IH Optum - nowa seria pomiędzy Pumą, a Magnum
Ecotech na 114KM
Jednostka napędowa montowana we wszystkich nowych modelach ciągników Steyr serii Kompakt to silnik FPT F5, noszący nazwę Ecotech. Turbodoładowany diesel o pojemności 3,4 l ma układ wtrysku Bosch Common Rail o maksymalnym ciśnieniu wtrysku paliwa wynoszącym 1600 bar oraz Intercooler, czyli układ chłodzenia powietrza zasysanego przez turbinę. Silnik generuje w Steyrze Kompakt 4115 maksymalnie 114 KM. Jego moc maksymalna zaczyna się przy 1800 obr./min i jest dostępna prawie do nominalnych 2300 obr./min. Natomiast maksymalny moment obrotowy rzędu 457 Nm silnik generuje przy 1500 obr./min. Taka charakterystyka, jak tłumaczył Sławomir Zaremba podyktowana jest optymalnym wykorzystaniem silnika podczas pracy z wałkiem WOM z załączonymi obrotami 540 Eco, czyli 1590 obr./min. Jednostka napędowa FPT spełnia normę czystości spalin Euro IIIB także dzięki zewnętrznemu systemowi recyrkulacji spalin oraz filtrowi DPF.
W zbiorniku paliwa zmieści się 115 litrów oleju napędowego. Tankując do pełna można liczyć na cały dzień pracy bez konieczności uzupełniania baku. Podobnie z wymianą oleju silnikowego. Steyr przewiduje tą czynności w swoich ciągnikach serii Kompakt co 600 motogodzin.
Mniejszy Multicontroller
Jedną z największych nowości w austriackim największym Kompakcie jest nowa dźwignia biegów. Jest to tak samo funkcjonalny, ale opakowany w nowy wygląd Multicontroller rodem z większych modeli Steyr Multi. Długa dźwignia biegów podstawowych jest ruchoma. Za jej pomocą wybieramy cztery biegi ustawione w H. Na dźwigni mamy umieszczone przyciski do zmiany dwóch półbiegów w najbardziej rozbudowanej przekładni 24 x 24, podnoszenia ramion tylnego TUZ do zapamiętanej pozycji dolnej i górnej oraz, co chyba najważniejsze, zmiany kierunku jazdy. Dzięki temu Steyrem Komapkt 4115 możemy swobodnie manewrować na uwrociu lub z ładowaczem czołowym nie odrywając lewej ręki od kierownicy, w celu zmiany kierunku jazdy.
Podstawowa wersja przekładni, tylko z mechanicznym rewersorem po lewej stronie daje do dyspozycji operatorowi 12 biegów do przodu i tyle samo do tyłu. Obok czterech biegów głównych są trzy zakresy, które zmieniamy z pomocą mniejszej dźwigni. Zakresy są tylko mechaniczne, ale zsynchronizowane. Na dźwigni zakresów mamy także pozycję parkingową blokującą przekładnię.
Z tą przekładnią może też współpracować elektrohydrauliczny rewersor. Dzięki temu nawet w tej najprostszej skrzyni biegów można zmieniać kierunek jazdy przyciskami na dżojstiku.
Najbardziej rozbudowaną wersją skrzyni przekładniowej jest ta z dwoma półbiegami zmienianymi pod obciążeniem. W tej wersji przekładni możemy też zmieniać biegi podstawowe bez użycia sprzęgła nożnego. Przycisk wysprzęglenia umiejscowiony najwyżej na głowni dżojstika pozwala rozłączyć sprzęgło bez wciskania pedału.
Steyr Kompakt 4115 został wyposażony w jeszcze jedną nową funkcję. Na lewym słupku kabiny umieszczony jest przycisk, którym w trzech stopniach możemy regulować agresywność działania rewersora elektrohydraulicznego. Najniższy, pierwszy stopień oznacza najdelikatniejszą zmianę kierunku jazdy po przełożeniu w odwrotną pozycję dźwigni rewersora. Na stopniu trzecim ciągnik będzie całkiem żywo reagował na zmianę położenia dźwigni rewersora. Dzięki temu można dopasować reakcje ciągnika nie tylko do wykonywanej pracy, ale też np. do umiejętności operatora.
Więcej o tym ciągniku w wydaniu 11/2015 miesięcznika Rolniczy Przegląd Techniczny - ZAPRENUMERUJ