Test orki - 144 cm z trzech lub czterech skib. Różnica w spalaniu 1-3 l/ha
Pomiary przeprowadzono dla 4 szerokości skib w przypadku pługa 4-skibowego i dla największej szerokości skib (3 x 48 cm) w przypadku pługa 3-skibowego, aby porównać zużycie paliwa dla pługa 4 i 3-skibowego o różnej szerokości skib, lecz takiej samej szerokości orki. We wszystkich konfiguracjach uwzględniono dwie głębokości robocze (ok. 20 i 28 cm) oraz dwie prędkości robocze. Prędkości robocze dobrano tak, aby poślizg kół ciągnika nie przekraczał 20%. Zależnie od oporów roboczych wykorzystano 3 biegi ciągnika gwarantujące uzyskanie prędkości orki przekraczające 6, 7 i 8,5 km/h, przy czym we wszystkich konfiguracjach wystąpiła jedna prędkość wspólna przekraczająca 7 km/h. Poślizg kół ciągnika określono na podstawie spadku prędkości spowodowanego obciążeniem roboczym. Dla poszczególnych szerokości skib niezależnie od głębokości i prędkości orki zachowano takie samo ustawienie ramy i szerokości pierwszej skiby, aby określić ich wpływ na utrzymywanie szerokości orki. Dla wszystkich szerokości skib uzyskano dobre ustawienie ramy, gwarantujące zrównoważenie pługa i łatwe prowadzenie ciągnika, bez ściągania na boki.
Na podstawie pomiarów rzeczywistej szerokości i prędkości orki obliczono wydajność efektywną, która posłużyła do obliczenia zużycia paliwa w litrach na 1 ha zaoranego pola. Metody pomiarów i obliczenia wskaźników są zgodne z wymaganiami normy PN-90/R-55021 (Maszyny rolnicze. Metody badań narzędzi i maszyn uprawowych).
1 cm = 0,7-1 litr ON
Wraz ze wzrostem szerokości skib wzrastają opory robocze pługa, a świadczą o tym spadek prędkości, wzrost poślizgu kół ciągnika oraz wzrost zużycia paliwa na godzinę pracy. Ale większa szerokość orki pomimo spadku prędkości powoduje wzrost wydajności i w efekcie spadek zużycia paliwa wyrażony w litrach na 1 ha zaoranego pola. Na tych samych biegach ciągnika zużycie paliwa przy głębokości orki ok. 20 cm jest dla największej szerokości skib (4 x 48 cm) mniejsze niż dla skib najwęższych (4 x 36 cm) o 2,3 l/ha (spadek o 16,0%) przy prędkości powyżej 7 km/h i o 1,7 l/ha (spadek o 12,5%) przy prędkości powyżej 8,5 km/h. Natomiast przy głębokości orki 28 cm różnica na korzyść skib szerokich wynosi 4,9 l/ha (spadek o 21,8%) na tym samym biegu ciągnika, a po uwzględnieniu możliwej do uzyskania wyższej prędkości w przypadku skib węższych 3,2 l/ha (spadek o 15,4%).
Zmniejszenie głębokości orki z 28 do 20 cm powoduje znaczny spadek zużycia paliwa. Największa różnica wystąpiła dla skib najwęższych, w pełni podcinanych przez lemiesze, i wyniosła dla poszczególnych biegów ciągnika odpowiednio 7,2 i 8,1 l/ha, a więc nakład paliwa na 1 cm orki powyżej 20 cm wyniósł 0,9-1 l/ha. Natomiast w przypadku skib najszerszych, nie w pełni podcinanych przez lemiesze zużycie paliwa zmalało na tym samym biegu ciągnika o 5,5 l/ha, a po uwzględnieniu wyższej prędkości przy mniejszej głębokości orki różnica wyniosła 5,7 l/ha. A więc w przypadku skib najszerszych nakład paliwa na 1 cm orki powyżej 20 cm wyniósł ok. 0,7 l/ha.
Niezależnie od szerokości skib wzrost prędkości powoduje spadek zużycia paliwa na 1 ha zaoranego pola. Największą różnicę stwierdzono dla skib najwęższych przy głębokości orki 28 cm, przy podwyższeniu prędkości z 7,32 do 8,77 km/h nastąpił wzrost poślizgu kół z 12,9 do 18,0%, a spadek zużycia paliwa wyniósł 1,7 l/ha (spadek o 7,6%). Oczywiście prędkość powinna być tak dobrana, aby ciągnik posiadał zapas mocy na chwilowe przeciążenia. Na zbyt wysokim biegu gwałtownie rośnie poślizg kół ciągnika powodując nadmierny spadek rzeczywistej prędkości. Bardzo znikomy spadek zużycia paliwa (0,2 l/ha przy głębokości orki 20 cm i 0,5 l/ha przy głębokości orki 28 cm) zarejestrowano, gdy poślizg kół ciągnika wynosił ok. 20%. W większości konfiguracji roboczych uzyskano prędkości orki powyżej 7 i 8 km/h tylko w przypadku skib szerokich (44 i 48 cm) i głębokości orki 28 cm ze względu na nadmierny poślizg kół niemożliwe było stosowanie prędkości powyżej 8 km/ha, dlatego dla porównań zastosowano prędkość niższą od 7 km/h.
Wzrost wydajności i zmniejszenie zużycia paliwa można uzyskać stosując większą szerokość skib lub większą prędkość. Analiza uzyskanych wyników wskazuje, że w przypadku pługa 4-skibowego porównywalne zmniejszenie zużycia paliwa można uzyskać zwiększając szerokości skib o 4 cm lub zwiększając prędkość orki o ok. 1,5 km/h.