Układ recyrkulacji spalin oparty jest na zaworze EGR, którego praca polega na otwieraniu/zamykaniu przepływu spalin do kolektora dolotowego powietrza silnikowego. Niestety może ulec awarii i sprawić sporo kłopotów.
Układ recyrkulacji spalin oparty jest na zaworze EGR, którego praca polega na otwieraniu/zamykaniu przepływu spalin do kolektora dolotowego powietrza silnikowego. Za sterowanie tym procesem odpowiada elektronika silnika, bo praca zaworu EGR jest wpisana w tzw. mapę silnika. Najczęściej jest on otwierany w zakresie średnich obrotów jednostki napędowej, a przy najniższych i najwyższych jest zamknięty.
Niestety, wysoka temperatura spalin w połączeniu z sadzą i jej pochodnymi z czasem utrudniają pracę zaworu EGR. Proces ten przyspieszają awarie m.in. układu wtryskowego paliwa, turbosprężarki i nadmierne zużycie oleju silnikowego. W przypadku gdy w zaworze EGR nagromadzi się bardzo dużo substancji smolistych to staje się nieszczelny, a nawet następuje mechaniczna blokada klapy gaszącej (przepustnicy EGR).
Ciągniki John Deere serii 6M z roku modelowego 2020 obejmują 7 modeli czterocylindrowych i 3 sześciocylindrowe. Silniki tych traktorów o mocach od 90 do 120 KM nie mają zaworu EGR i filtra DPF. Układ recyrkulacji spalin z zaworem EGR...
W przypadku jej zablokowania w położeniu otwartym, spaliny trafiają do komór spalania non stop. Wtedy silnik nie będzie pracował dobrze, a zbyt późne usunięcie tej awarii może mieć katastrofalne skutki dla całej jednostki napędowej - po dłuższym czasie doprowadzić do jej zniszczenia.
Dlatego zawór EGR powinien być systematycznie czyszczony, ale niestety nie znamy żadnego producenta ciągników, który ma taką czynność wpisaną do procedury serwisowej!
Po prostu zawór, gdy ulegnie awarii, jest wymieniany na nowy. Natomiast skutki jego niszczycielskiego działania na silnik z powodu niesprawnego działania to problem właściciela. Jak kontrolka chek engine zapali się w momencie zablokowania zaworu EGR, to jest szczęściarzem, a im później lub wcale, to ma problem mniejszy, większy, największy...
Z niecierpliwością czekamy na pierszego producenta ciagników rolniczych, który wprowadzi do procedury serwisowej okresowe czyszczenie zaworu EGR. To ważne, bo ma go większość traktorów produkowanych w ostatnich latach.