Komisja Europejska proponuje zmiany w umowie o ruchu drogowym UE z Ukrainą
Komisja Europejska zaproponowała we wtorek przedłużenie umów o transporcie drogowym z Ukrainą i Mołdawią, wprowadzając jednocześnie zmiany w tej pierwszej. KE postuluje m.in. dodanie nowej klauzuli ochronnej pozwalającej na zawieszenie umowy, jeśli na określonym obszarze dojdzie do zakłóceń rynku.
Ponieważ umowa z Ukrainą doprowadziła do poważnych zakłóceń w działaniu rynku przewozów drogowych niektórych państw członkowskich, w tym Polski i protestów przedstawicieli sektora, KE uwzględniła wnioski płynące z "wymiany informacji z państwami członkowskimi, Ukrainą i zainteresowanymi stronami".
Będzie klauzula ochronna
W praktyce oznacza to m.in. wprowadzenie obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających, że przewoźnik jest należycie upoważniony do wykonywania przewozów międzynarodowych oraz że transport jest wykonywany na mocy wspomnianej umowy. Ma to też oznaczać wzmocnienie przestrzegania przez przewoźników obowiązków związanych z operacjami dozwolonymi na mocy umowy, zwalczanie oszustw lub fałszowania dokumentów. Ponadto ma być dodana nowa klauzula ochronna: w przypadku gdy krajowy rynek transportu drogowego na określonym obszarze geograficznym dostrzeże poważne zakłócenia, które można przypisać umowie, umowa może zostać zawieszona na tym obszarze geograficznym.
Ambasador Ukrainy apeluje do rolników o odblokowanie granicy. "Źródłem problemów są działania Rosji"
Pierwotne umowy podpisano w czerwcu 2022 roku, a następnie przedłużono je do końca czerwca 2024 r. Przyznają one przewoźnikom ukraińskim, mołdawskim i unijnym prawa do transportu dwustronnego na terytoriach obu stron.
Wnioski trafiły do Rady UE
"Tymczasowe umowy transportowe z Ukrainą i Mołdawią pomogły tym krajom w przemieszczaniu eksportu i importu po utracie podstawowych szlaków transportowych w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Jednocześnie mogą one mieć różny wpływ na przewoźników drogowych w całej Unii. Dlatego też wraz z dzisiejszym wnioskiem w sprawie umowy z Ukrainą zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy jeszcze bardziej poprawić umowę, ułatwiając jej wdrażanie i egzekwowanie oraz wprowadzając klauzulę ochronną w przypadku negatywnego wpływu na rynki regionalne w UE" - powiedziała Adina Valean, komisarz UE ds. transportu.
Wnioski o zmiany i przedłużenie umów trafiły do Rady UE, która musi teraz udzielić Komisji mandatu do prowadzenia negocjacji z Ukrainą i Mołdawią.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś