Jak zorganizować i ułatwić sobie szybki transport płodów rolnych? Jednym z rozwiązań jest zastosowanie tylnozsypowej przyczepy, która nie wymaga podnoszenia skrzyni w celu rozładunku. Zamiast hydraulicznego wywrotu skrzyni szybkie i delikatne wyniesienie np. ziarna ze skrzyni wykona przesuwna podłoga w połączeniu z mobilną przegrodą.
Joskin Drakkar to przyczepa przeznaczona do transportu zbóż, nasion rzepaku, kukurydzy, jak również ziemniaków, buraków czy zielonki. Wyróżnia się jednak pośród innych przyczep specyficznym rodzajem wyładunku. Przyczepa Joskin Drakkar jest wyposażona w ruchomą ściankę przednią. Nie jest to jednak „standardowa” ścianka wypychająca.
Firma Joskin wprowadza na rynek nową przyczepę przystosowaną do przewozu bydła. Betimax RDS P, to w odróżnieniu od poprzedniej grupy Betimax RDS – przyczepa nie ocynkowana, ale zabezpieczona antykorozyjnie powłoką malarską. ...
Zwijana podłoga
System wyładunku Drakkara opiera się na koncepcji szczelnego przenośnika taśmowego, połączonego z przednią ścianką. Dzięki temu przewożony plon nie jest przez nią spychany i zgniatany, ale jedynie się na niej opiera. Za wyładunek odpowiada ruchomy przenośnik podłogowy, w postaci zwijanej taśmy, która przenosi wraz z przednią ścianką przewożony materiał na koniec skrzyni transportowej. – Z takim rozwiązaniem wyładunku, czyli połączeniem przesuwanej burty ze zwijaną taśmą, wiąże się kilka zalet. Między innymi to, że przewożony materiał podczas wyładunku nie jest ściskany przez przednią burtę. Wyładunek następuje poprzez przesuw taśmy, przez co nie zmienia się konsystencja i zagęszczenie zbieranej masy – wyjaśnia Krzysztof Sawicki z Joskin Polska.
Poza tym wyładunek odbywa się szybko, bo w przypadku przyczepy o pojemności ok. 40 m3 – trwa około 1 min. Po wysunięciu ładunku i zamknięciu klapy można od razu jechać dalej. W odróżnieniu od przyczep z wywrotem nie trzeba oczekiwać na opadnięcie skrzyni na ramę, przed ruszeniem przyczepą. Nie ma także konieczności wykonywania rozładunku na równej powierzchni, tak jak jest to konieczne w przypadku opróżniania przyczep z wywrotem skrzyni. Trzeba też dodać, że po zakończeniu rozładunku skrzynia Drakkara jest zupełnie czysta, nic w niej nie zostaje. Czystość pozostawiana po rozładowaniu przyczepy jest zasługą m.in. wyłożenia wewnętrznych powierzchni jej burt polietylenem. Wkłady z tworzywa sztucznego są elementami, dzięki którym skrzynia także jest szczelna. Jednocześnie gładkie tworzywo sprawia, że transportowany materiał nie zakleszcza się w zakamarkach burt i nie ulega zmiażdżeniu. Zamontowane na burtach panele z tworzywa sztucznego są także delikatne dla płodów rolnych, jak np. dla ziemniaków czy korzeni buraków. Można przewozić je i spokojnie rozładowywać, bez obaw o uszkodzenia, które pogarszają parametry jakościowe. Unikalny sposób wyładunku nie jest bardzo energochłonny. Posuw taśmy odbywa się przez dwa hydromotory, z kolei powrót przenośnika zasilany jest przez jeden silnik hydrauliczny. Dzięki sterowaniu taśmą w obie strony można zapełniać przenośnik od tyłu, przewożąc np. baloty słomy, palety czy skrzynie. Do transportu pełnej przyczepy wymagany jest ciągnik o mocy od 170 KM. Drakkar jest homologowany do prędkości maksymalnej 40 km/h.