Wielu użytkowników traktorów MF 235, MF 255, U 2812 i U 3512 narzeka na obsługę podnośnika i hydrauliki zewnętrznej. Przełączanie zaworu pod siedzeniem, gdy trzeba użyć podnośnika i rozdzielacza zewnętrznego, jest w nich po prostu bardzo kłopotliwe.
Okazuje się, że można przebudować system hydrauliki zewnętrznej tych ciągników bez ingerencji w wewnętrzny układ podnośnika. Aby to zrobić, należy znaleźć na jego korpusie korek zamykający wejście od zewnątrz do jego cylindra. Znajduje się on w pobliżu przedniego, lewego narożnika korpusu. W uzyskany otwór do cylindra podnośnika można wprowadzić olej pod ciśnieniem z dodatkowego rozdzielacza zewnętrznego.
Serię MF 4700 tworzą trzy modele ciągników o mocach: 75, 85 i 95 KM. Pod maską tych traktorów znajduje się trzycylindrowy silnik AGCO Power o pojemności 3,3 litra. W serii 4700 zastosowano nową, w pełni zsynchronizowana...
System hydrauliczny w wymienionych ciągnikach działa w taki sposób, że gdy przełączymy zaworem centralnym przepływ oleju na hydraulikę zewnętrzną, a dźwignię podnośnika na stały wydatek, to cylinder podnośnika od strony pompy jest zamknięty. Natomiast tłocząc i upuszczając olej przez kanał, który zamykał wspomniany korek, można podnosić i opuszczać podnośnik, gdy jest nieczynny fabryczny system sterowania. Działa on wtedy podobnie jak w ciągniku C-330, czyli trzeba trzymać dźwignię rozdzielacza, dopóki ma trwać podnoszenie i opuszczanie podnośnika. Wejście do jego cylindra można także wykorzystać do podłączenia dodatkowego siłownika wspomagającego jego ramiona.
Pozostałe ważne przyłączenia na korpusie podnośnika łatwo jest odnaleźć. Króciec tłoczny do rozdzielacza zewnętrznego znajduje się po prawej stronie zaworu centralnego, a króciec powrotny po lewej stronie korpusu podnośnika.
Robocizna plus 600 lub 2000 złotych
Jeśli mamy w planie przebudowę hydrauliki zewnętrznej wspomnianych ciągników, nie obejdzie się bez zakładu usługowego, który wykona zaciskanie przewodów elastycznych i dobierze odpowiednie króćce i złącza. Przykładowo przy zakupie najtańszego rozdzielacza dwusekcyjnego i zamontowaniu go w miejscu starego oraz usłudze wykonania nowych przewodów wydamy około 600 zł. Jeśli wybierzemy rozdzielacz trzy- lub czterosekcyjny i zamontujemy go na prawym błotniku, to koszty wyniosą ponad 2000 zł. Wpłynie na to głównie cena samego rozdzielacza oraz większa długość przewodów hydraulicznych. Rozdzielacz z większą liczbą sekcji możemy dodatkowo wykorzystać do sterowania ładowaczem czołowym.
Po ustaleniu zakresu przebudowy hydrauliki zaczynamy od zakupu nowego rozdzielacza według wybranej opcji i króćca, który wkręcimy w miejsce korka. Korek ma taki sam rodzaj gwintu calowego jak króciec wyprowadzający olej z zaworu centralnego i ten sprowadzający olej powrotny. Króćce te mają na jednym końcu gwint calowy stożkowy, a na drugim metryczny M22x1,5. Jeśli nie uda nam się kupić odpowiedniego króćca, to możemy do wykręconego korka szczelnie przyspawać specjalną końcówkę z gwintem M22x1,5 i przewiercić centralnie otwór. Rozdzielacz najlepiej zakupić w zakładzie usługowym wykonującym zaciskanie przewodów hydrauliki siłowej, gdyż może być tańszy niż w sklepie.
W pierwszym etapie prac należy wymontować siedzenie, potem dokładnie wyczyścić miejsca związane z hydrauliką i wymontować stary rozdzielacz wraz z przewodami. Pamiętajmy, aby przed odkręcaniem przewodów i korka opuścić do końca podnośnik, a dźwignię zaworu centralnego ustawić pionowo, bo inaczej olej wypłynie z otworów. Otwarte króćce należy zabezpieczyć kapturkami przed zabrudzeniem.
Następnie montujemy zakupiony rozdzielacz w zaplanowanym miejscu. Jeśli będzie to wersja wielofunkcyjna do obsługi ładowacza czołowego, to wykonujemy wspornik na prawym błotniku. W tym przypadku pracy będzie więcej. Jeśli zaś rozdzielacz będzie ulokowany w miejscu starego, to wystarczy wytrasować i wywiercić pod niego nowe otwory. Dla wygody montażu nowych przewodów warto przedłużyć wspornik pod rozdzielacz, aby znalazł się wyżej. Wtedy będzie więcej miejsca na przyłączane przewody. Po zamocowaniu nowego rozdzielacza możemy przystąpić do wykonania i mocowania nowych przewodów ciśnieniowych.