Dalszy wzrost produkcji cukru w 2017 roku
Produkcja cukru w tej kampanii ma wzrosnąć o 11 proc. w stosunku do poprzedniej - szacuje Związek Producentów Cukru w Polsce.
Miniony rok był w ocenie Związku Producentów Cukru bardzo dobry. Kampania cukrownicza 2016/2017 odznaczyła się dużym wzrostem ilości przerobionych buraków cukrowych wobec zeszłorocznej kampanii.
W znacznej mierze było to spowodowane suszą panującą w 2015 r., która spowodowała drastyczne obniżenie plonów, a tym samym zbiorów buraków cukrowych. Uzyskany w ostatniej kampanii wynik jest najlepszym od sezonu 2002/2003.
ARR sprawdzi umowy kontraktacyjne Suedzucker
W Polsce produkcją cukru zajmują się cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru - Krajowa Spółka Cukrowa S.A., Pfeifer & Langen Polska S.A., Suedzucker Polska S.A. oraz Nordzucker Polska S.A. Sektor daje pracę około 3500 osobom zatrudnionych w cukrowniach.
Dla cukrowni pracuje około 35000 plantatorów buraków cukrowych. Polska dzięki osiąganym wynikom plasuje się na 3. miejscu w Europie, zaraz po Francji i Niemczech.
Produkcja cukru w kampanii 2016/2017 wyniosła ponad 2 mln ton, co w porównaniu z zeszłym rokiem daje wynik wyższy o 620 tys. ton. O 18 proc. wzrósł również areał uprawy buraków - do 203 tys. ha.
Wysokie były także plony, które przekroczyły 65 t/ha - wzrosły aż o 21 proc. Średnia zawartość cukru w burakach wyniosła ponad 17 proc.
Rząd Niemiec nie będzie mieszał się w negocjacje pomiędzy Suedzucker a polskimi plantatorami
Analizując zebrane przez nas dane, możemy ocenić efekty jako bardzo dobre – komentuje Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.
- Przy minimalnie zmniejszonej liczbie plantatorów względem poprzedniego roku, obszar uprawy uległ znacznemu zwiększeniu z 171 tys. ha do 203 tys. ha. Sytuacja ta wpisuje się w bardzo wyraźny trend, który jest zauważalny od wielu lat - średnia wielkość plantacji buraków cukrowych w ujęciu długookresowym rośnie. W tym roku wskaźnik ten wyniósł 5,96 ha. Warto przypomnieć, że średnia powierzchnia upraw w latach 90-tych XX w. zawierała się między 1 a 2 ha - podkreśla Michał Gawryszczak.
Według danych Związku Producentów Cukru w Polsce, efekty kampanii 2017/2018 będą jeszcze lepsze. Szacuje się, że powierzchnia uprawy buraka cukrowego może wynieść około 220 tys. ha. Produkcja cukru wzrośnie prawdopodobnie o 11 proc. - do 2,2 mln ton.
Szacowana średnia długość kampanii wyniesie zapewne 130 dni, a średnia produkcja cukru w pojedynczej cukrowni - 122 tys. ton (wzrost o 6 proc.). Wzrosty będą spowodowane zwiększającym się zapotrzebowaniem na cukier.