Dobra sytuacja producentów jaj. Rośnie konsumpcja i eksport
Systematycznie rośnie produkcja i spożycie jaj. Coraz więcej naszych produktów trafia też na eksport. W ubiegłym roku sprzedano ponad 230,5 tys. ton, czyli ponad 44 proc. krajowej wytwórczości.
- Wielkanoc jest obok Bożego Narodzenia świętem, przed którym obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na jaja. Święto kojarzy się z jajem, wykorzystuje je się również w przetwórstwie, wypiekach, więc z pewnością jest to dobry okres dla producentów - ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Gawrońska, główny specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Eksport jaj wylęgowych na minusie
Tradycyjnie przed Wielkanocą sprzedaż jajek rośnie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent, w zależności od rodzaju i miejsca ich sprzedaży. Zdaniem ekspertki obecny okres jest dla producentów jest korzystny nie tylko ze względu na czas przedświąteczny.
- Producenci jaj mogą być bardzo zadowoleni z obecnej sytuacji ekonomicznej na rynku w Polsce w związku ze wzrostem cen, który nastąpił pod koniec 2016 roku. W ubiegłym roku, zwłaszcza w sezonie letnim, stawki nie pokrywały kosztów produkcji. Obecnie cena utrzymuje się na dobrym poziomie, ale prawdopodobnie po okresie wielkanocnym nieznacznie się obniży, ale nasze przewidywania są bardziej optymistyczne niż w ubiegłym roku - ocenia przedstawicielka KIPDiP.
Obecnie w sklepach za jaja trzeba zapłacić kilka procent więcej niż w 2016 roku. W hurcie jajka XL kosztują ok. 0,43 zł (0,37 zł przed rokiem), jajka S czy M 0,35 zł (0,27 zł). Jak podkreśla specjalistka, wyższe ceny to nie jest jedyny powód do optymizmu.
Kury mogą wychodzić na zewnątrz. Producenci jaj nie stracą
- Spodziewamy się, że produkcja może nieznacznie wzrosnąć w tym roku, również eksport, w związku ze zwiększoną produkcją i zwiększonym popytem na rynku Europy Zachodniej - wskazuje Gawrońska.
Polska jest jednym z największych producentów jajek w Unii Europejskiej - 516 tys. ton w 2016, a w bieżącym może być nawet 535 tys. ton (+3,7 proc.). Przeciętny Polak zjada w roku ponad 150 jaj i konsumpcja systematycznie rośnie, choć do światowych liderów sporo nam jeszcze brakuje (w Niemczech 220, Danii czy Austrii 240).
Jesteśmy też jednym z większym eksporterów, bo sprzedajemy ponad 40 proc. rocznej produkcji. W 2016 roku, choć dynamika eksportu nieco przyhamowała, sprzedaliśmy ponad 230,5 tys. ton.
- Polscy eksporterzy mogą zwiększyć wywóz jaj skierowanych bezpośrednio do konsumenta i przetwórstwa. Motorem napędowym sprzedaży są na pewno rynki krajów trzecich - szczególnie państwa afrykańskie i Bliskiego Wschodu. Sprzedaż jaj spożywczych z Polski stale rośnie i spodziewamy się, że w nadchodzącym roku również tak będzie - analizuje na koniec ekspertka.
Największym odbiorcą polskich jaj są kraje UE (98 proc. całego eksportu), przede wszystkim Niemcy, Holandia, Włochy i Czechy (ponad 65 proc. udziału w wartości eksportu).
- Książki warte polecenia: Sygnały kur nieśnych | Hodowla i chów gęsi | Sygnały brojlerów