Na rynku wołowiny Polska jest coraz ważniejszym graczem
Od początku roku mocno w górę idzie sprzedaż wołowiny z Polski. W pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku eksport nieprzetworzonego mięsa zwiększył się o 16,5 proc. do 237,3 tys. t.
Kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiego eksportu wołowiny ma duże zainteresowanie naszym surowcem na rynku Unii Europejskiej - informują analitycy BGŻ BNP Paribas. 91 proc. wysyłek trafia bowiem do krajów Wspólnoty.
Wzrost wywozu napędzany był przez sprzedaż mięsa świeżego lub schłodzonego, których sprzedaż wzrosła przez rok o 20,5 proc. (mrożonego zaledwie o 3,3 proc.). Największym odbiorcą są Włochy, gdzie kierujemy 28 proc. nieprzetworzonego mięsa. Kolejne miejsca zajmują Niemcy (18 proc.), Holandia (14 proc.) i Hiszpania (7 proc). Do tych czterech krajów trafia 67 proc. wolumenu sprzedaży.
Udział Polski w wewnątrzunijnym handlu wołowiną zwiększył się - według danych Eurostat - z 11 do 14 proc. i zbliżyliśmy się pod tym względem do Holandii, czołowego eksportera z 18-proc. udziałem. Zdaniem ekspertów polski surowiec jest coraz bardziej doceniany w pozostałych krajach członkowskich i umacniamy swoją pozycję jako ważnego gracza na rynku wołowiny w UE.